Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juli 2013

Supplement til tråd fra i går http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=997167&For

I formiddags sad jeg med stativ og kamera klar ved den Ectemnius-beboede huggeblok for at tage supplerende fotos af arten. Det blev til 2 collager, som bringes så hurtigt som muligt efter hinanden (den anden collage hedder Ectemnius 2).

Det er tydeligt, at arten i løbet af natten eller morgenen transporterer savsmuld ud af gruben. På den vandrette flade til venstre bliver det liggende omkring flyvehullet, indtil hvepsen henter det ned igen af en eller anden grund (ses på billederne). Fra flyvehullerne i den lodrette flade falder savsmuldet ned til foden af blokken.

Ø.tv. ses det, at punktøjnene sidder i en ligesidet trekant.

Der var rigelig aktivitet til og fra rederne, men efter at jeg efter Mogens'' råd havde ventet ved kamerafjernbetjeningen i lang tid uden at få tydelige fotos, der gør det muligt at bestemme arten, bestemte jeg mig for at fange hunnen fra det øverste flyvehul i et glas og sætte den i fryseren.

Jeg har nu fotograferet bagkroppen fra oven og fra neden, og samtidig konstateret, at den nåede at bede en sidste bøn, før den udåndede :-(.

Nu håber jeg, at det er muligt at artsbestemme hvepsen på det foreliggende grundlag, er taknemmelig for jeres assistance.

Hilsen, Hans


Foto: Hans Øllgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: