Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juli 2013

Barberede overdrev på Issehoved

På Samsøs nordspids findes dette smukke landskab, hvor jeg tog til, for at kigge på overdrevsarter. Til min store skuffelse kunne jeg se, at jeg var kommet en dag for sent, for en mand var i gang med at klippe vegetationen helt ned ved hjælp af maskiner (d. 17. juli). Det døde organiske materiale blev godt nok fjernet efter klipningen, men er det ikke for tidligt med høslet på sådan et fint sted, og ville græsning ikke klæde bakkerne i højere grad? Det lignede jo en golfbane! På få pletter, hvor hældningen var for stejl for traktoren, fandt jeg dog det jeg søgte (pimpinelle, mark-bynke, bakke-nellike, knopurter m.fl.), meget i blomst, og uden frø endnu. Jeg kunne godt tænke mig at at høre folks holdning til denne plejesag, fordi jeg selv er i tvivl om hvorvidt, den er korrekt.


Foto: Andrea Oddershede Christensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: