Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Diprion pini? (Læst 1638 gange) Postet d. 24-07-13 kl. 18:31
Jeg har aldrig set sådan en type før. Fra drivhus i dag, Buskhede.

Mvh. Erik

Diprion pini? (Jeg har aldrig set sådan en type før. Fra drivhus i dag, Buskhede.

Mvh. Erik)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 750)
Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen
#1 Kommentar postet d. 25-07-13 kl. 08:02. Emne: Diprion pini?
Hej jeg har ikke noget bud på denne, men vil gerne følge med hvis der kommer nogle bud. Syntes som dig diprion pini er et godt bud. Kan dog se i RES handbook vol 6 part 2a, at det er en ret svær disciplin bare at få diprionidae til slægtsniveau. Kan ikke se analcellen på dit billede og er ikke helt sikker på hvad der menes med hhv 1 og 2 forlængelser til hver flagellar segment. Hvis nogen har viden så kom endelig.

Mvh Kåre

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#2 Kommentar postet d. 25-07-13 kl. 23:53. Emne: Diprion pini?
Mange tak Kåre,

Jeg er ikke så skrap til cellenavne. Måske kan man se analcellen på dette billede?

Mvh. Erik

Diprion pini? (Mange tak Kåre,

Jeg er ikke så skrap til cellenavne. Måske kan man se analcellen på dette billede)
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 870)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#3 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 00:44. Emne: Diprion pini?
Jeg kan se, at meget afhænger af ribbemønstret i bagvingen, og det er næsten ikke til at se på levende dyr. Men den analcelle (i forvingen) I taler om, kan man godt se. Formen på den udelukker nu kun Monoctenus.

Hvis jeg skal komme med et überfrisk skud, så vil jeg sige, det er Gilpinia, fordi de to strukturer cenchri bag/under scutellum sidder tæt på hinanden.

Alt sammenstykket fra British Sawflies - a key to the adults of genera occurring in Britain.

Walther

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#4 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 01:09. Emne: Diprion pini?
Mange tak Walther,

Og her skulle jeg så have trukket præmiebilledet af en bagvinge op af hatten Men dette billede hvor man ane lidt, er det nærmeste jeg kommer denne gang.

Mvh. Erik

Diprion pini? (Mange tak Walther,

Og her skulle jeg så have trukket præmiebilledet af en bagvinge op af hatten  )
Klik på billedet for original størrelse (943 x 860)
Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen
#5 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 11:04. Emne: Diprion pini?
Enig med Walther i at man især på det næstsidste billede kan se formen på analcellen. Det udelukker som Walther også skriver kun monoctenus.

I RES handbook er også nævnt, som walther også skriver, at hvis cenchri ligger med mindre end halvanden cenchris afstand fra hinanden så peger det på gilpinia. Vi kan derfor også udelukke diprion. Hvis det er gilpinia er der fire arter i dk. I følge RES handbook er der kun to med gul pronotum som denne. Det er Virens og Hercynia. Virens er rød på ryggen derfor er der kun Hercynia tilbage.

Nu mangler vi bare at udelukke Microdiprion og neodiprion. Her er det ifølge RES nødvendigt at kunne se analcellens stilk og det kan jeg ikke lige se. Men måske kan formen på meta-post-scutellum og afstanden mellem cenchri måske også udelukke dem. Det vil nok kræve et par gode fotos af en korrekt artsbestemt Microdiprion pallipes og en neodiprion sertifer.

Håber dette gav mening og høre gerne andres mening.

Mvh Kåre

Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen
#6 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 11:12. Emne: Diprion pini?
Hej kan nogen sige mig om scutellum er bredere end lang? Det skulle i følge RES handbook vol 6 part 2a også udelukke micro og neodiprion.

Mvh Kåre

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#7 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 12:27. Emne: Diprion pini?
Her kan man bedre se faconen på scutellum.

Mvh. Erik

Diprion pini? (Her kan man bedre se faconen på scutellum.

Mvh. Erik)
Klik på billedet for original størrelse (792 x 621)
Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen
#8 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 12:45. Emne: Diprion pini?
Som jeg ser det er scutellum bredere end langt og derfor må det være gilpinia. (høre vældigt gerne andres mening ) Der er imidlertid opstået endnu en forhindring. Mht. til at få dyret til art, har jeg kun RES handbooks nøgle. Her er der fire arter, men det er ikke de samme som i DK (ifølge allearter.dk) I England har man frutetorum i DK er arten Polytoma på listen. Polytoma nævnes i RES Handbook, men er, på daværende tidspunkt, aldrig fundet i England. Der skrives om polytoma hanner: "punctation on mesonotum fine, Penis-valves spatulate with distal third membranous" Det er altså meget små detaljer som nok ikke kan afgøres udfra fotos.

Der skrives dog også om hercyniae at: "Males very rare 1 male to 1000 females in Canadian strains".

Om Polytoma skrives der: Male as common as females".

Summasumarum det er med alt sandsynlighed Polytoma, men det kunne også være hercyniae. Forudsat resten af min argumentation er i orden

Mvh Kåre

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#9 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 13:04. Emne: Diprion pini?
Jeg vil mene, at scutellum nærmest er rundt - aller højst en lille smule længere end bredt. Hvis jeg ellers kan afgrænse det. Det er jo trods alt ikke en flue!

Den gamle Danmarks Fauna bd 18 siger:

Følehornene længere end thorax med 21-23 stråler... hercyniæ

Dyret her har da i det mindste 21 stråler. NB Danmarks Fauna kender kun to slægter: Monoctenus og Lophyrus. Lophyrus indeholder både Diprion og Gilpinia. Måske også andre?

Walther

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator