Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
Hvilken årevinget med orange lår? (Læst 485 gange) Postet d. 26-07-13 kl. 01:46
Set i går ved Suserup på Vild Gulerod.

Nogen der ved, hvad det er for en?

Der kommer tre billeder.

Hilsen

John

Hvilken årevinget med orange lår? (Set i går ved Suserup på Vild Gulerod.

Nogen der ved, hvad det er for en?

Der kommer tre bille)
Foto: John Holst, Rytterbjerget, Suserup
Besvar | Kommentér

John Holst
#1 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 01:47. Emne: Hvilken årevinget med orange lår?
Næste billede

Hvilken årevinget med orange lår? (Næste billede)
Besvar | Kommentér

John Holst
#2 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 01:47. Emne: Hvilken årevinget med orange lår?
Sidste billede.

Hvilken årevinget med orange lår? (Sidste billede.)
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#3 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 12:30. Emne: Hvilken årevinget med orange lår?
Der er rigtigt mange årevingede, der umiddelbart fremtræder som det fotograferede insekt. Nogen vil måske vove et bud; men billederne er desværre ikke detaljerede nok til, at dyret kan bestemmes med sikkerhed.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

John Holst
#4 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 13:04. Emne: Hvilken årevinget med orange lår?
Hej Ole

Tak for et fint svar. Det var ikke dette meget lille væsen, som var målet for mit billede, men dét var med, da jeg "fremkaldte" billedet af en svirreflue på PCen, og så skal man jo lige prøve, om det kan sættes arts- eller bare slægtsnavn på.

Kan du ikke nævne nogle af de arter, som du tænker på, at det kunne være?

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#5 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 13:40. Emne: Hvilken årevinget med orange lår?
For eksempel - og kun fordi du beder om et eksempel - er der nogle arter i tribus Phaeogenini i familien Ichneumonidae, sml. denne side - se linket HER , som den ligner; men som det ikke er.

Men man kan da godt se lidt på dine billeder, for eksempel er der en ret tydelig hvid markering på siderne af thorax (som måske/måske ikke også omfatter vingeskællene), og ved at sammenholde de tre billeder får man også et meget godt nogenlunde 3-dimensionelt billede af farvetegningen på benene (som ofte er forskellig på over og underside). Endelig kan man jo se vingernes længde i.f.t. kroppen og antennernes dito. Desværre kan man ikke se vingernes nervation eller antennernes struktur, karakterer som er flittigt benyttede til adskillelse på familie- og slægtsniveau i nøgler til årevingede, nøgler som jo er udarbejdede med udgangspunkt i belæg og med en forestilling om, at brugeren også har været ude med ketcheren.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#6 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 13:53. Emne: Hvilken årevinget med orange lår?
For at bygge lidt videre på det foregående - som meget vel kan være et vildspor - så er der registreret 14 danske arter i slægten Tycherus, som er den jeg umiddelbart faldt over, se evt. i - se linket HER

Der er ingen af dem, som er indberettet til F&N endnu... (så er det i hvert fald under et synonym, det har jeg ikke tjekket). Denne situation er desværre ikke atypisk for visse grupper af årevingede.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

John Holst
#7 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 23:07. Emne: Hvilken årevinget med orange lår?
Tak for gode forklaringer og lærerige eksempler, Ole.

Nu ved jeg, at de små årevingede med labre orange lår ikke kan bestemmes med mindre jeg tager dem hjem og stacker et billede.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator