Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Line Sabroe
Er dette hvepsebien Nomada flavoptica? (Læst 610 gange) Postet d. 26-07-13 kl. 16:03
Kan dette være andet end Nomada flavoptica? Arten er ikke oprettet her på Fugleognatur, men findes i Danmark ifølge allearter.dk. Jeg så den i min have i Vejgaard, Aalborg den 15/7 ved 20-tiden. Jeg vil gerne have en bekræftelse, før jeg beder om at få den oprettet som art her.

Er dette hvepsebien Nomada flavoptica? (Kan dette være andet end Nomada flavoptica? Arten er ikke oprettet her på Fugleognatur, men findes i)
Foto: Line Sabroe, Vejgaard, Aalborg
Klik på billedet for original størrelse (2028 x 3122)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#1 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 16:08. Emne: Er dette hvepsebien Nomada flavoptica?
Her er endnu et foto. Det er ikke så tydeligt, men man kan med lidt god vilje godt se gennem vigerne, at den anden og tredie gule "stribe" er brudt på midten.

Er dette hvepsebien Nomada flavoptica? (Her er endnu et foto. Det er ikke så tydeligt, men man kan med lidt god vilje godt se gennem vigerne)
Line Sabroe har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (2122 x 3173)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#2 Kommentar postet d. 26-07-13 kl. 16:09. Emne: Er dette hvepsebien Nomada flavoptica?
..og et sidste billede

Er dette hvepsebien Nomada flavoptica? (..og et sidste billede)
Foto: Line Sabroe, Vejgaard, Aalborg
Klik på billedet for original størrelse (2640 x 2132)
Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen
#3 Kommentar postet d. 27-07-13 kl. 10:05. Emne: Er dette hvepsebien Nomada flavoptica?
Hej er jeg den eneste der ikke kan se billederne!

Mvh Kåre

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 27-07-13 kl. 12:02. Emne: Er dette hvepsebien Nomada flavoptica?
Jeg ved ikke, om du er den eneste, Kåre, men jeg kan sagtens se billederne.

Du kan prøve disse direkte links:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen
#5 Kommentar postet d. 27-07-13 kl. 18:32. Emne: Er dette hvepsebien Nomada flavoptica?
Nu virker det! Tak for det. Nogle meget fantastiske og detaljerede billeder. Det kunne være spændende at høre hvad du nøgler efter? Når jeg sidder med Waldermar Celerys " nomadini of poland" kan man ikke engang identificere dyret til gruppe. Jeg er klar over at nøglen i dette værk er meget detaljeret og omstændig og der burde kunne anvendes flere synlige karaktere til at artsbestemme nomadaer. Henviser lige til Mogens Jørgensen side hvor han gennemgår en del af Nomada arterne med udgangspunkt i Danmarks fauna bind 25 og fauna helvetica bind 5. - se linket HER Udfra de karaktere der nævnes der syntes jeg der er en del der passer på din bi, men også et par ting der ikke gør. F.eks. Tornen på bagskinneben og farve på antennebasis. Høre gerne andre komme på banen også. Det er sjældent man har så god foto dokumentation.

Mvh Kåre

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#6 Kommentar postet d. 28-07-13 kl. 15:35. Emne: Er dette hvepsebien Nomada flavoptica?
Tak for kommentaren, Kåre, og tak for de venlige ord om mine fotos.

Indledningsvis må jeg hellere gå til bekendelse og indrømme, at jeg bare er en entusiastisk amatør. Trods en livslang interesse for naturen er alt det her med arts-identifikation meget nyt for mig. Så bær over med min ringe viden.

Tak for det meget anvendelige link. Jeg er ikke tidligere stødt på Mogens Jørgensens side, den vil jeg bruge fremover. Du har ret i at den ikke passer på N. flavoptica, med en torn på både det midterste og det bageste ben. Desværre lader det til at min bi ikke er nogen af dem MJ nævner (jeg gennemgik hele listen grundigt).Så nu er jeg noget forvirret.

Jeg har hentet Madsen & Calabuigs checkliste fra vildebier.dk, men kan ikke rigtig finde ud af at bruge den. De nævner flere nye Nomada-arter i Danmark, som MJ ikke har med. Måske er min bi en af dem.

Hvis der ikke kommer et forslag herfra ender jeg nok med at registrere den som Nomada sp., så er jeg da ikke forkert på den i det mindste.

VH Line

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#7 Kommentar postet d. 30-07-13 kl. 14:20. Emne: Er dette hvepsebien Nomada flavoptica?
Jeg har søgt noget mere information om Nomada bier og er nu igen overbevist om, at min bi her er en N. flavoptica. På trods af beskrivelsen på Mogens Jørgensens side lader det til at den ikke er i overensstemmelse med dokumentation fra andre lande. Jeg har fundet foto-dokumentation, der viser tydelige torne eller sporer på både mellemste og bageste benpar - præcis som min bi. Desværre er antennerne på disse fotos ikke tydelige nok til at se om der er helt de samme farver - men ingen anden Nomada bi kommer så tæt på.

Første kilde er fotografen Stefan Schmidt, hvis fotos er taget som del af et tysk DNA barcoding projekt "Barcoding Fauna Bavarica"

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Anden kilde er den tjekkiske side BioLib

- se linket HER

Jeg har kigget alle(!) Nomada bierne på Stefan Schmidts side igennem og kan kun konkludere at min bi må være N. flavoptica.

Jeg vil nu søge om at få den oprettet her på siden, så jeg kan få lavet min observation.

Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen
#8 Kommentar postet d. 30-07-13 kl. 14:42. Emne: Er dette hvepsebien Nomada flavoptica?
Smukt arbejde. Det ser godt ud, biolib er en pænt pålidelig side. Få du den oprettet.

Mvh Kåre

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator