Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Svovlporesvamp ? (Læst 1056 gange) Postet d. 26-07-13 kl. 23:03
Set i går ret højt oppe på en udgået kæmpeeg i Lekkende Dyrehave. Farven tyder i hvert fald på svovlporesvampen. Bredde omkring 15 cm.

V.h.

Ole

Svovlporesvamp ? (Set i går ret højt oppe på en udgået kæmpeeg i Lekkende Dyrehave. Farven tyder i hvert fald på svovl)
Foto: Ole Martin
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 938)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#1 Svar postet d. 27-07-13 kl. 00:59. Emne: Svovlporesvamp ?
Det ligner nu ikke Svovlporesvamp. Det ligner mere et ungt eksemplar af Egetunge Piptoporus quercinus. Da arten er sjælden i Danmark skal du nok lige vente med at vinge den af indtil en af eksperterne har været forbi.

mvh

Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 27-07-13 kl. 02:53. Emne: Svovlporesvamp ?
Hej Ole

Jeg kender ikke Egetunge (Buglossoporus quercinus) personligt, se linket fra svampeatlas her: - se linket HER

men det var bestemt min tanke da jeg så dit foto (et muligt alternativ er en bleg form af Svovlporesvamp). Derfor nøjes jeg med at kommentere!

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#3 Svar postet d. 27-07-13 kl. 02:56. Emne: Svovlporesvamp ?
Jeg tror på Svovlporesvamp!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#4 Kommentar postet d. 27-07-13 kl. 04:37. Emne: Svovlporesvamp ?
Du har vel ikke tilfældigvis chancen for at komme forbi den når den er blevet lidt ældre?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#5 Svar postet d. 27-07-13 kl. 07:17. Emne: Svovlporesvamp ?
Det er 100 pct. sikkert et ungt eksemplar af Svovlporesvamp, sammenlign: - se linket HER

Nordamerikanerne elsker at spise den og kalder den yellow chicken og deslige. I Europa regnes den ikke for noget som spisesvamp.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 27-07-13 kl. 07:25. Emne: Svovlporesvamp ?
Voksemåden stemmer med Svovlporesvamp, men det generer mig at porerne ser ud til at være hvidlige (svovlgule hos unge eks. af denne art - hvidlige hos egetunge). så for en sikkerheds skyld ville det være fint at se den igen når den er blevet lidt ældre - med mindre Ole har en klar fornemmelse af farven på undersiden Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#7 Svar postet d. 27-07-13 kl. 07:41. Emne: Svovlporesvamp ?
Den er helt klart inden for Svovlporesvamps variationsbredde. Egetunge er også skællet og har skarpere hatkanter: - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#8 Kommentar postet d. 27-07-13 kl. 10:04. Emne: Svovlporesvamp ?
Foreløbig tak til alle for kommentarer og forslag til bestemmelsen. Jeg må indrømme at Egetunge, som jeg kender fra nogle gamle ege på Lolland, også var i mine tanker. Desværre vokser svampen ca 5 meter oppe på egen, så det var kun muligt at fotografere den med tele fra oversiden.

Jeg vil naturligvis se efter den, hvis jeg kommer forbi igen.

Nedenstående foto viser en ret frisk Egetunge fra en udgået, gammel eg i Løgnor på Lolland.

V.h.

Ole

Svovlporesvamp ? (Foreløbig tak til alle for kommentarer og forslag til bestemmelsen. Jeg må indrømme at Egetunge, som)
Foto: Ole Martin. Egetunge fra Løgnor 2012
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#9 Kommentar postet d. 27-07-13 kl. 19:29. Emne: Svovlporesvamp ?
Lige et par billeder af ung Egetunge fra Atlas:

- se linket HER

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator