Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Dissing
Brun svamp (Læst 1799 gange) Postet d. 30-07-13 kl. 00:54
Knudmosen, Herning - 29/7 2013

Med nogle unge Røn som nærmeste naboer stod disse svampe i skovbunden/mosen.

Den største omkring 10 cm. høj.

Fast i kødet, ingen umiddelbar farvning ved tryk, og den lugtede af... svamp (ja, det hjælper ikke meget, ved jeg, men kan ikke lige beskrive lugten bedre. Den lugtede som en svamp man kunne få lyst til at spise )

Kan den bestemmes?

Brun svamp (Knudmosen, Herning - 29/7 2013

Med nogle unge Røn som nærmeste naboer stod disse svampe i skovbun)
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 768)
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#1 Kommentar postet d. 30-07-13 kl. 00:55. Emne: Brun svamp
Her foden brækket over

Brun svamp (Her foden brækket over)
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#2 Kommentar postet d. 30-07-13 kl. 00:56. Emne: Brun svamp
Undersiden af hatten

Brun svamp (Undersiden af hatten)
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#3 Kommentar postet d. 30-07-13 kl. 00:57. Emne: Brun svamp
Hatten brækket over

Brun svamp (Hatten brækket over)
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 30-07-13 kl. 00:58. Emne: Brun svamp
- og her de resterende som undslap min ødelæggelse

Brun svamp (- og her de resterende som undslap min ødelæggelse ;-))
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#5 Kommentar postet d. 30-07-13 kl. 01:14. Emne: Brun svamp
Hej Henrik.

Det må være mælkehatte, men der er mange forskellige. Det er ofte vigtigt med mælkens smag og farve ved indtørring.

Hvilke træer var der mere i området?

Jeg syntes jeg kan tyde bøge og pil blade.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#6 Kommentar postet d. 30-07-13 kl. 01:40. Emne: Brun svamp
De leverede nu ikke mælk. Skal man presse det ud af dem?

Og desværre tog jeg ikke en bid. Jeg må nok vænne mig til at slæbe dem hjem - eller æde dem på stedet

Med hensyn til træer, så er der en del forskellige omkring. Helst sikkert pil og birk. Muligvis bøg, selv om der ikke er så mange af dem i mosen. Sikkert også flere andre. Det, der stikker ud fra foden, er vel noget poppel? Ingen nåletræer.

(Lidt strengt, at et spørgsmål om svampe i den grad kan udstille manglende kendskab til træer... )

Jeg har søgt lidt, og noget mælkehat lyder ikke helt skævt - men mælkehat er jo åbenbart et vidt begreb

Mit forsøg med "MycoKeys interaktive svampemorfer" - se linket HER indsnævrede mulighederne til 8 - men det var altså slægter, og ikke arter!

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#7 Svar postet d. 30-07-13 kl. 12:16. Emne: Brun svamp
enig i sandsynligvis en Mælkehat - der må være mælk i de unge frugtlegemer (kan derimod være drukket af svampemyggelarverne i det gamle frugtlegeme)

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 30-07-13 kl. 12:37. Emne: Brun svamp
Hej Henrik og co.

Med den behagelige lugt du antyder og den tilsyneladende mangel på mælk, så er jeg fristet til at sige Mose-Mælkehat, især hvis der var birk i nærheden. Arten har sådan en sødlig karry-kokos-lugt og er almindelig under birk og gran, hvis du tillige kan give mig den omtrentlige størrelse (lille / eller ca. 5-10 cm), og informere om kødet er sprødt eller ej, ja så er vi på vej mod en bestemmelse

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#9 Kommentar postet d. 30-07-13 kl. 22:22. Emne: Brun svamp
Lugten har jeg som nævnt svært ved at beskrive, andet end at den ikke var ubehagelig, men ''sødlig karry-kokos'' kunne være en meget god beskrivelse. Det er ikke en kombination jeg lige kender fra egen krydderihylde

Jeg så ikke noget saft - hverken mælkeagtig eller klar - men går man helt tæt på som på udsnittet vist nedenfor, så ser den da godt nok lidt fugtig ud.

Fast i kødet kaldte jeg den, men sprød er måske en bedre beskrivelse. Den var ikke blød, men heller ikke sej - lidt som en god, frisk champignon. Den var ikke trævlet hverken i stokken eller hatten.

Jeg har vurderet den største af dem til ca. 10 cm høj. Når jeg ser nærmere pååde fotos, hvor jeg holder på svampen, så er de 10 cm nok lige lidt i overkanten. Hatten på den største er vel en 6-7 cm i diameter.

Den stod i skovbunden i en højmose ca. 5 meter fra bredden af en lille sø, så det er fugtig bund. Burde i alt fald være det, men manglen på regn gør, at der snart ikke er mange fugtige steder tilbage i mosen.

Jeg bemærkede, at der stod 3-4 små røn lige omkring, men ellers er langt hovedparten af træerne i mosen birk, og som Louise nævnte kan man se birkeblade omkring, og en del af de grene der ligger på jorden er også birk.

Det var vist hvad jeg fik med ved hjælp af syns-, lugt- og følesansen. Jeg må til at huske at bruge smagssansen også. Har lige haft en tråd med en plante, hvor der også blev spurgt til, om jeg havde smagt på blomsterne!

Jeg kan dog bidrage med, at ved brug af høresansen kan det klart afvises, at svampen afgav lyde!

Brun svamp (Lugten har jeg som nævnt svært ved at beskrive, andet end at den ikke var ubehagelig, men
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator