Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Thomsen
Galerina (Læst 592 gange) Postet d. 03-08-13 kl. 21:52
En meget skællet / trævlet orange svamp fra lobeliesøbred. Kan ikke få den til at passe ind i nogen slægt - men satser foreløbig på galerina. Noget bud på slægt / art. ?

Galerina (En meget skællet / trævlet orange svamp fra lobeliesøbred. Kan ikke få den til at passe ind i nogen )
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#1 Kommentar postet d. 03-08-13 kl. 21:53. Emne: Galerina
Og nedefra - den var radiærfibret mod hatrand og hele stokken ditto. Bredt tilvoksede lameller.

Galerina (Og nedefra - den var radiærfibret mod hatrand og hele stokken ditto. Bredt tilvoksede lameller.)
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 03-08-13 kl. 22:35. Emne: Galerina
Hej Erik

Prøv at checke Gymnopilus fulgens!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 03-08-13 kl. 22:43. Emne: Galerina
Det kunne også være en slørhat, men det første er fristende. Der er ingen fund på atlas såvidt jeg kan se, men den er med i Flora agaricina danica under navnet Naucoria cerodes. Glæder mig til at høre resultatet - en oplagt sag for Tobias - jeg har fundet den i Grønland, men materialet er på museet, og jeg har ingen stærke erindringer om fundet.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 03-08-13 kl. 22:51. Emne: Galerina
Her er dens rødlistedata: - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#5 Kommentar postet d. 03-08-13 kl. 23:11. Emne: Galerina
Hej Torbjørn

Det virker som et rigtigt godt bud - var selv inde og kigge på andre slægter omkring de rødsporede - bl.a. flammula - men det som sædvanlig manglede overblikket

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#6 Kommentar postet d. 03-08-13 kl. 23:35. Emne: Galerina
Hej Torbjørn

Glemte at sige tak - det er bare så fantastisk når folk bare har det der store overblik

thumbs up Erik

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#7 Kommentar postet d. 04-08-13 kl. 14:13. Emne: Galerina
Jan Vesterholts nøgle på svampeatlas siger at fulgens skal have mørkerød stokbasis - det har den jo ikke ligefrem i udpræget grad - men decipiens kunne måske være et alternativ ?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 04-08-13 kl. 14:42. Emne: Galerina
Ifølge Funga Nordica (2) passer hatfarven dårligt på decipiens. Jeg synes at hatfarven passer meget godt på fulgens, men de troværdige fotos jeg har set på nettet, viser en mere glat hat. Mon ikke mikroskopien kan afgøre sagen?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator