Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Christian Andersen
Flot gul svamp med brune skaller - nogen bud på art? (Læst 767 gange) Postet d. 05-08-13 kl. 21:03
Jeg stødte på denne gruppe af svampe i udkanten af en skov med blandet gran og løv, ret ved siden af en lille å. Er der nogen som kender arten (og ved om den er spiselig)?

hilsner

Christian

Flot gul svamp med brune skaller - nogen bud på art? (Jeg stødte på denne gruppe af svampe i udkanten af en skov med blandet gran og løv, ret ved siden af)
Christian Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#1 Svar postet d. 06-08-13 kl. 21:12. Emne: Flot gul svamp med brune skaller - nogen bud på art?
Velkommen til F&N Christian. Jeg ved ikke om du fik undersøgt et eksemplar nærmere. Men hvis du kan bekræfte, at lamellerne er lidt "savtakkede", er der tale om Skællet Sejhat Neolentinus lepidus. De fleste regner den for uspiselig.

mvh

Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 06-08-13 kl. 21:21. Emne: Flot gul svamp med brune skaller - nogen bud på art?
Hej Christian

Niels´bud kan meget vel være korrekt. Udover dethan nævner skal kødet være sejt (den lever op til sit navn), og så gror den på nåletræ, både i naturen og f.eks. på gamle jernbanesveller.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Christian Andersen
#3 Kommentar postet d. 07-08-13 kl. 00:35. Emne: Flot gul svamp med brune skaller - nogen bud på art?
Mange tak til jer begge for de hjælpsomme svar, og for velkomsten. Jeg tog ikke svampen med mig sidst, men vil se nærmere på den for at bekræfte om det er skællet sejhat ifht. jeres beskrivelser! Og så får den nok lov at sidde, når nu den ikke er så god en spisesvamp

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator