Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud Knudsen
Tørvemos-Vokshat ? (Læst 761 gange) Postet d. 05-08-13 kl. 21:48
I forbindelse med eftersøgningen af Hjertelæbe på Vangså Klithede fandt jeg denne vokshat.

Den voksede i en fugtig lavning i klitheden med Sphagnum, Tranebær, Hjertelæbe, Rundbladet Soldug m.v.

Vokshatten var temmelig skør - derfor den iturevet og spredte vokshat.

Umiddelbart får jeg det til Tørvemos-Vokshat pga af den sortskællede hat og de nedløbende lameller og så naturligvis voksestedet.

Kan denne formodning bekræftet ?

Tørvemos-Vokshat ? (I forbindelse med eftersøgningen af Hjertelæbe på Vangså Klithede fandt jeg denne vokshat.

Den vo)
Knud Knudsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (675 x 450)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#1 Svar postet d. 06-08-13 kl. 14:33. Emne: Tørvemos-Vokshat ?
umiddelbart ja, men den er jo kun svagt sortskællet (hvis du har taget et ex., er det så blevet mere sortskællet?)

meget små forskelle mod Sortskællet & Kantarel-Vokshat!

på Hjertelæbes eneste aktuelle fynske lokalitet er der mig bekendt både Tørvemos- & Kantarel-Vokshat

iflg. Boertmanns 1. udgave af Hygrocybe var der vist ingen mikroskopiske forskelle mellem de 3 nævnte arter, men det har muligvis ændret sig!

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#2 Svar postet d. 06-08-13 kl. 14:47. Emne: Tørvemos-Vokshat ?
Hej Knud

Jeg vil om muligt meget gerne se det tørrede materiale. Det ligner ikke Sortskællet Vokshat men heller ikke typisk Tørvemos-vokshat, en 3. mulighed er Kær-Vokshat.

Jeg har lige været igennem en del nordskandnavisk materiale, som viste at de Tørvemos- og Kær-vokshat kan ligne hinanden særdeles meget, men det er let at afgøre i mikroskopet. I det mindste er typiske eks. af Tørvemos-, og Sortskællet Vokshat også til at adskille under mikroskopet.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud Knudsen
#3 Kommentar postet d. 06-08-13 kl. 19:14. Emne: Tørvemos-Vokshat ?
Hej Torbjørn

Tak for svaret.

Jeg lægger den ind på svampeatlas.

Indsamler materialet, tørrer og sender til dig.

Mvh/Knud

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#4 Kommentar postet d. 09-08-13 kl. 15:03. Emne: Tørvemos-Vokshat ?
tja, nogen overvældende lighed med Kær-Vokshat i Råbjerg Mile har den næppe, men hvis den har indsnørede sporer ...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#5 Svar postet d. 09-08-13 kl. 15:16. Emne: Tørvemos-Vokshat ?
Nej Henrik det gør den ikke, men den ligner meget godt nogle af de indsamlinger jeg har haft fingrene i i frisk tilstand. Antallet af konstrikte sporer er variabelt hos arten, men som regel en god rettesnor til at skille den fra Sortskællet og Tørvemos, hertil kommer anatomiske karakterer som længde & formen af hathudsendeceller og stoktramaceller. Det er disse ting jeg bruger når jeg er i tvivl!

Men uden at røbe for meget p.t., så er de nordjyske skællede vokshatte interessante, da det slet ikke kan udelukkes at der også er en arktisk-alpin art i gruppen deroppe, jeg afventer materiale fra svampeatlas til nærmere undersøgelse

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#6 Kommentar postet d. 16-08-13 kl. 12:44. Emne: Tørvemos-Vokshat ?
… og det er stadig af interesse, om frugtlegemet blev mørkere!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#7 Svar postet d. 16-08-13 kl. 12:55. Emne: Tørvemos-Vokshat ?
Mere eller mindre Henrik, mørke skæl er en meget variabel karakter hos samtlige kandidater. Jeg mikroskoperer Knuds fund i aften, det tørrede mat. ligner fint Tørvemos-vokshat, men mikrocheckket er stadig helt nødvendigt!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#8 Kommentar postet d. 16-08-13 kl. 13:24. Emne: Tørvemos-Vokshat ?
jeg undskylder min indblanding!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#9 Svar postet d. 16-08-13 kl. 13:45. Emne: Tørvemos-Vokshat ?
Der er intet at undskylde Henrik - jeg blander mig selv i tråde, for at blive klogere

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator