Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Bisschop-Larsen
Svamp på tagrør (Læst 727 gange) Postet d. 08-08-13 kl. 14:50
Hej

Jeg har fundet denne svamp på tagrør i Favrholm Sø 1/7-2013. Jeg har desværre ikke belæg, men kan give ret præcise angivelser af findested hvis der er nogen der vil eftersøge den. Jeg ved ikke så meget om svampe, men har kigget lidt rundt her på siden. Den kunne godt minde om omtalte svamp i denne tråd - se linket HER Størrelsen af svampen var lille og må kunne bedømmes ud fra andemaden på billedet. Jeg har flere billeder taget uden blitz (så mørkere) og er helt inforstået med at det er en svær en.

Mvh Rasmus

Svamp på tagrør (Hej 

Jeg har fundet denne svamp på tagrør i Favrholm Sø 1/7-2013. Jeg har desværre ikke belæg, me)
Rasmus Bisschop-Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 08-08-13 kl. 14:56. Emne: Svamp på tagrør
Hej Rasmus

Jeg vil tro at det er Tagrør-mørkhat (Psathyrella typhae), men jeg har ikke fundet den med sikkerhed selv. Mon du har et foto så lameller og stok kommer mere i fokus?!

Andemaden skulle da vel ikke være Frøbid?

Det er ikke en hjelmhat som på din henviste tråd.

Mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Bisschop-Larsen
#2 Kommentar postet d. 08-08-13 kl. 16:23. Emne: Svamp på tagrør
Hej Torbjørn

Jeg har desværre ikke billeder fra andre vinkler. Jeg tog dem bare fordi svampene var så fine. Det er først senere efter de har rumlet i mit hoved, jeg har tænkt over det kunne være fint med et navn.

Og det er ikke frøbid men liden og stor andemad (tror jeg nok). Stænglen svampene sidder på er højest 5cm bred.

Hedder Psathyrella typhae forresten ikke Dunhammer-Mørkhat på dansk?

Mvh Rasmus

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 08-08-13 kl. 16:33. Emne: Svamp på tagrør
Jo Rasmus, min navneforbistring.

Jeg vil gerne bede dig vente med at lægge den ind, indtil nogle af de som kender arten, har reageret!

Såvidt jeg kan bedømme accepteres den normalt på svampeatlas ud fra foto og angivelse af vært, dog sådan at hvis svampen virker utypisk, skal mikroskopien checkes. Så vi my krydse fingre for at kendere af arten finder den typisk

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3173)
#4 Svar postet d. 08-08-13 kl. 17:09. Emne: Svamp på tagrør
Andemaden er ikke Frøbid, men Liden A. og Stor A.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#5 Svar postet d. 09-08-13 kl. 14:28. Emne: Svamp på tagrør
enig med Ole - man aner vel ligefrem Stor Andemads mange rødder i vandet

har i øvrigt set en lignende svamp i Åmosen ved Ollerup på Sydfyn (art ukendt)

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 08:00. Emne: Svamp på tagrør
skuddet svampen sidder på ligner ikke tagrør men bredbladet dunhammer, det passer bedre med de mål du opgiver

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 10-08-13 kl. 08:27. Emne: Svamp på tagrør
Som nævnt har jeg stadig svampen til gode - Rasmus var Dunhammeren død eller levende (i toppen)? Jeg spøger for at greje hvor jeg skal lede

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Rasmus Bisschop-Larsen
#8 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 09:48. Emne: Svamp på tagrør
Nu hvor jeg også kigger mere på billedet er det rigtigt at det er bredbladet dunhammer den sidder på. Det var dog i et tagrørsbælte. Som jeg husker det var det en gammel død dunhammer men jeg kan huske forkert.

Rasmus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator