Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Nikolaj Lykkeberg
Er den svamp en nøgen spidshat? (Læst 15087 gange) Postet d. 08-08-13 kl. 20:01
Jeg oprettede en bruger på dette forum, for at få bekræftet at det er den nøgne spidshat, der gror, i græsset, i baghaven..

Den skulle efter sigende være stærkt hallucinerende, men er der nogle side effekter ved at indtage svampen, hvis det er den art?

Er den svamp en nøgen spidshat? (Jeg oprettede en bruger på dette forum, for at få bekræftet at det er den nøgne spidshat, der gror, )
Nikolaj Lykkeberg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 08-08-13 kl. 20:11. Emne: Er den svamp en nøgen spidshat?
Hej Nicolaj

Velkommen til F&N. Jeg ønsker ikke at besvare spørgsmål vedr. Spids Nøgenhat. Men kan i dette tilfælde fortælle at det er en art af Keglehat du har fundet, formentlig Mælkehvid, men jeg er ikke sikker ud fra fotografiet.

Generelt er der adskillige forvekslingsmuligheder til Spids Nøgenhat, du kan orientere dig i galleriet på F&N til denne art.

mvh, Torbjørn, artskoordinator for svampe.

Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#2 Kommentar postet d. 09-08-13 kl. 19:34. Emne: Er den svamp en nøgen spidshat?
De svampe, du har i plasticposen, er ikke Spids Nøgenhat. Og vær du glad for det! Spids Nøgenhat plejer at være synlig engang i september måned. Hvis du støder på den, så lad den være. Skulle du være interesseret i slemt maveonde og blodfattig afføring over en længere periode, så er nøgenhatten leveringsdygtig. I værste fald skal du på intensiv til udpumpning - for ikke at tale om senere tilbagefald, og her snakker vi om måneder/år, hvor du bliver utilregnelig og har det ad h. til.

Spids Nøgenhat er ikke værd at at spise. Slet ikke. Hold dig til spiselige svampe fra naturen eller supermarkedet.

Venlig hilsen, BL

Besvar | Kommentér

Rita Lin
#3 Svar postet d. 23-08-13 kl. 13:41. Emne: Er den svamp en nøgen spidshat?
Hej Nicolaj.

Svampene du har fundet er ikke Spids Nøgenhat (Psilocybe Semilanceata) - og vær du ked af det ;)

Som Bent-Ole skriver, er du for tidligt på den mht SN''s højsæson, som ca er fra midt sep - nov. Du kan dog være heldig at finde den tidligere på året, men kun i fåtal.

Spids Nøgenhat indeholder 2 aktive hallucinogene stoffer; psilocybin og psilocin. Når du spiser svampene sker det, at psilocybinmolekylet sætter sig i hjernens seretoninreceptorer i 4-8 timer, hvor du kan opleve kraftige hallucinationer og visioner. Psilocybin findes i mange svampearter rundt omkring i verden, og her i det nordlige Europa findes det primært i Spids Nøgenhat.

Spids Nøgenhat er en af de stærkeste hallucinogene svampe i verden og det er bestemt ikke legetøj! Derfor SKAL du sætte dig ind i, hvad der sker/kan ske ved indtagelse af svampene, hvis det nu er det, du har tænkt dig.

Søg i google og du vil få svar.

SN er ikke giftig. Du kan altså ikke dø af at spise dem, men du kan få nogle rigtigt væmmelige psykiske oplevelser ved at indtage dem, hvis du ikke er klar over, hvad det er for en "verden" du træder ind i.

Svampen vokser oftest på kreaturmarker, hvor græssende dyr har gået i årvis. De vokser derfor op omkring pis og lort, hvilket ikke er sundt for vores krop at indtage. Du kan få en ubehagelig maveonde, hvis der er for mange bakterier på de svampe, du indtager.

Svampene er bevidsthedsudvidende. De kan give dig guddommelige oplevelser, som ændrer dit livssyn for altid. Ligeledes kan de trække dig gennem et psykisk helvede, som kan tage lang tid at komme igennem. Sæt dig derfor rigtigt godt ind i svampenes virkning, før du begiver dig ud i eksperimenter.

Spids Nøgenhat er i Danmark lovlig at lede efter og fotografere. Siden 2001 har det dog været ulovligt at plukke og være i besiddelse af svampen.

Overvej om du vil bryde loven!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 23-08-13 kl. 14:18. Emne: Er den svamp en nøgen spidshat?
Fin uddybning Rita - jeg vil dog lige nævne at der er kendt et dødsfald fra Sverige på grund af forgiftning med FN. Men jeg er helt enig i dine advarsler, dels på grund af virkningen, men også på grund af forvekslingsmulighederne.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#5 Kommentar postet d. 23-08-13 kl. 14:32. Emne: Er den svamp en nøgen spidshat?
jeg læser #3 som en opfordring til at prøve Spids Nøgenhat?!

Besvar | Kommentér

Rita Lin
#6 Kommentar postet d. 23-08-13 kl. 15:02. Emne: Er den svamp en nøgen spidshat?
Det er på ingen måde en opfordring, men en advarsel. Når emneforfatteren spørger indtil en bestemt svampeart, går jeg ud fra, at han forsøger at finde denne i naturen af en bestemt årsag. Måske har han hørt spændende historier om svampen og vil prøve at spise den? Derfor føler jeg mig forpligtet til at oplyse, at Spids Nøgenhat er ikke en almindelig spisesvamp, men indeholder alkaloider, som er bevidsthedsændrende. Ved indtagelse kan man både få gode såvel som grimme oplevelser, og det sidste er der ingen, som ønsker for hinanden. Jeg opfordrer derfor til at undersøge alt, hvad der er at undersøge om svampen, hvis man skulle blive fristet til at indtage den. Som sagt er det ikke legetøj og det er der desværre fristede sjæle, som ikke aner noget om.

Besvar | Kommentér

Rita Lin
#7 Kommentar postet d. 23-08-13 kl. 15:02. Emne: Er den svamp en nøgen spidshat?
Det er på ingen måde en opfordring, men en advarsel. Når emneforfatteren spørger indtil en bestemt svampeart, går jeg ud fra, at han forsøger at finde denne i naturen af en bestemt årsag. Måske har han hørt spændende historier om svampen og vil prøve at spise den? Derfor føler jeg mig forpligtet til at oplyse, at Spids Nøgenhat er ikke en almindelig spisesvamp, men indeholder alkaloider, som er bevidsthedsændrende. Ved indtagelse kan man både få gode såvel som grimme oplevelser, og det sidste er der ingen, som ønsker for hinanden. Jeg opfordrer derfor til at undersøge alt, hvad der er at undersøge om svampen, hvis man skulle blive fristet til at indtage den. Som sagt er det ikke legetøj og det er der desværre fristede sjæle, som ikke aner noget om.

Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#8 Kommentar postet d. 23-08-13 kl. 15:09. Emne: Er den svamp en nøgen spidshat?
Hej.

Jeg har spist Spids Nøgenhat for snart 40 år siden. Vi var nogle stykker, som fandt voldsomme mængder af svampen på en eng. Og så skulle der festes! Men svampens virkning på deltagerne var egoistisk ubehagelig. Flere fik det meget dårligt - herunder undertegnede.

Svampen skulle virke som noget i retning af LSD. Jeg har dog ikke prøvet LSD, men jeg kendte nogle, der havde "prøvet", og de kunne berette, at virkningen var næsten den samme. De fleste af dem er døde i dag.

Mener at erindre, at der på Skanderborg Festivalen for nogle år siden var deltagere, som måtte hasteindlægges på sygehus. De havde spist hashkager med iblandet Spids Nøgenhat. Så var deres "fest" forbi.

Jeg har endnu ikke mødt nogen, som synes, at det er fedt at spise Spids Nøgenhat.

Venlig hilsen, BL

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#9 Kommentar postet d. 23-08-13 kl. 15:11. Emne: Er den svamp en nøgen spidshat?
#6/7

og hvori består så de gode oplevelser?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator