Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. august 2013

Hvilket virkelig mystisk stankelben?

I mine "arkiver" genfandt jeg igår tilfældigt et par fotos af et stankelben, som jeg på forhånd havde opgivet at få bestemt nærmere, da der ikke var informationer nok i billederne (end ikke KØNNET er umiddelbart indlysende for mig!). Grunden til den utilstrækkelige information er, at dyret, som blev fotograferet to aftener i træk, ved begge lejligheder havde slået sig ned et stykke over min hovedhøjde, så jeg ikke kunne komme til at se den forreste del af dyret ordentligt.

Men nu er jeg blevet så ekstremt nysgerrig m.h.t. dyrets ID, at jeg gerne vil høre, om det bare kan bestemmes til slægt, eller om der ellers er noget at sige om det. Det synes hverken at dreje sig om slægten Tipula eller slægten Nephrotoma, og så er jeg for alvor ude på det dybe vand.

Billederne er fra vor sommerhusgrund i Virksund, skov/mosepræget område. Jeg sender 2 stk.; det første er fra d.20.7.2013, hvor dyret sidder på en rødvinssnor:

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: