Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilket virkelig mystisk stankelben? (Læst 431 gange) Postet d. 09-08-13 kl. 23:10
I mine "arkiver" genfandt jeg igår tilfældigt et par fotos af et stankelben, som jeg på forhånd havde opgivet at få bestemt nærmere, da der ikke var informationer nok i billederne (end ikke KØNNET er umiddelbart indlysende for mig!). Grunden til den utilstrækkelige information er, at dyret, som blev fotograferet to aftener i træk, ved begge lejligheder havde slået sig ned et stykke over min hovedhøjde, så jeg ikke kunne komme til at se den forreste del af dyret ordentligt.

Men nu er jeg blevet så ekstremt nysgerrig m.h.t. dyrets ID, at jeg gerne vil høre, om det bare kan bestemmes til slægt, eller om der ellers er noget at sige om det. Det synes hverken at dreje sig om slægten Tipula eller slægten Nephrotoma, og så er jeg for alvor ude på det dybe vand.

Billederne er fra vor sommerhusgrund i Virksund, skov/mosepræget område. Jeg sender 2 stk.; det første er fra d.20.7.2013, hvor dyret sidder på en rødvinssnor:

(fortsættes)

Hvilket virkelig mystisk stankelben? (I mine "arkiver" genfandt jeg igår tilfældigt et par fotos af et stankelben, som jeg på forhånd havd)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1065 x 1373)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 09-08-13 kl. 23:15. Emne: Hvilket virkelig mystisk stankelben?
Næste billede er fra d.21.7.2013, hvor dyret sad endnu højere (suk!).

Jeg forventer ingen bestemmelse til art. Egtl. forventer jeg slet ingenting, men jeg er bare SÅ mystificeret af dét, man trods alt KAN se på billederne, at jeg vil være taknemmelig for enhver informationsstump, der måtte flyde i min retning ang. dette stankelben!

Vh Elisabeth

Hvilket virkelig mystisk stankelben? (Næste billede er fra d.21.7.2013, hvor dyret sad endnu højere (suk!).

Jeg forventer ingen bestemm)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (793 x 1061)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#2 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 15:08. Emne: Hvilket virkelig mystisk stankelben?
Hej Elisabeth

Lidt billedsøgning på nettet førte mig til en gammel tråd her på forummet med et lignende dyr. - se linket HER

Der er tilsyneladende tale om en familie, der hedder Limoniidae og altså ikke et stankelben.

VH Line

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 17:59. Emne: Hvilket virkelig mystisk stankelben?
Hej Line,

TUSIND tak for kommentar og link! Det ser da rigtigt ud - tænk, at du har gidet efterforske sådan noget for en anden... jeg er helt rørt. - Styltemyg, ja, jeg har set navnet før, men aldrig anet, hvad det stod for. Det var virkelig interessant at læse om. Endnu en gang stor tak!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#4 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 20:10. Emne: Hvilket virkelig mystisk stankelben?
Hej Elisabeth

Du er meget velkommen

For mig er det en stor del af underholdningen at prøve at svare på andres spørgsmål - jeg lærer jo selv en masse i processen.

VH Line

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator