Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Er vi enige i Nematus Pavidus? (Læst 1109 gange) Postet d. 10-08-13 kl. 21:31
Min nabo har 2 opstammede Piletræer stående i store potter, udendørs. Hvad han ikke endnu har opdaget er, at snart halvdelen af alle bladene er ædt op til "skelettet" - af Bladhvepse.

Jeg har holdt øje med stedet (i smug ))) ) over en fjorten dags periode. Jeg vil ikke sige det til ham, for måske futter han træet af, eller anden galemandsværk. Nogle mennesker reagerer med stor væmmelse, især når der er et hel "kowel" af larver.

I stedet følger jeg udviklingen tæt som en anden detektiv, men diskret.

En del larver er nu ca 20 mm lange. Da jeg opdagede dem, var de kun ca halvt så store ..

Jeg er stort set sikker på, at det er Nematus Pavidus, men vil da godt lige have det bekræftet.

Jeg håber selvfølgelig på, at jeg en dag kan se, hvad der sker, når de bliver til Imago. Jeg har sært nok aldrig endnu hørt om Bladhvepse-pupper. Forpupper de sig ikke?

Her kommer lige en foto-smagsprøve ... ))

mvh Kjeld

Er vi enige i Nematus Pavidus? (Min nabo har 2 opstammede Piletræer stående i store potter, udendørs. Hvad han ikke endnu har opdage)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 21:32. Emne: Er vi enige i Nematus Pavidus?
Lige en bid mere ....

6 par gangvorter bagtil

Er vi enige i Nematus Pavidus? (Lige en bid mere ....

6 par gangvorter bagtil)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 23:13. Emne: Er vi enige i Nematus Pavidus?
Jeg kan også lige sætte et par "baby-larve" fotos på, fra i starten (som jeg nu ser er ca for 10 dage siden og ikke 14)

Her har vi 2 af de små Grovædere i aktion .. ))

Er vi enige i Nematus Pavidus? (Jeg kan også lige sætte et par "baby-larve" fotos på, fra i starten (som jeg nu ser er ca for 10 dag)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 23:15. Emne: Er vi enige i Nematus Pavidus?
OG her et blad "skamferet" af en del larver.

Jeg formoder, at de små hvide og brunlige ovaler er Æg og micro-larver

mvh Kjeld

Er vi enige i Nematus Pavidus? (OG her et blad "skamferet" af en del larver.
Jeg formoder, at de små hvide og brunlige ovaler er Æg)
Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen
#4 Kommentar postet d. 11-08-13 kl. 09:18. Emne: Er vi enige i Nematus Pavidus?
Fint stykke arbejde. Det ser ud til at være et perfekt match. Biolib har billeder der ligner din.

Nu er mit spørgsmål så hvordan i h........ fandt du frem til det? Kan godt komme til nematus, men til art det syntes jeg er über sejt

Mvh Kåre

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 11-08-13 kl. 09:43. Emne: Er vi enige i Nematus Pavidus?
Hej Kåre

... en kombination af fotos fra nettet (en overgang støvsugede jeg nettet for at finde forsk arter)

- og så sammenligne med hvilke, der går på Pil, via DK´s fauna bind 18 (som ellers ikke virker særlig checket på mig - men her var jeg heldig. Ofte er der larvebeskrivelser i bogen, jeg ikke kan få til at matche med fotos og navne på nettet. Det er på en måde pga den, jeg altid oplever at det ender i en blindgyde ...)

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator