Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Andreasen
Rustbæger? (Læst 946 gange) Postet d. 23-05-07 kl. 19:13
Hej!

Så sidder jeg med en sød lille ascomycetes.

Jeg er næsten sikker på Plectania melastoma (Rustbæger)

Findes der andre bægersvampe som har de her rustrøde skæl som denne har?

Den nærmeste slægt jeg kan komme til i nøglen, er Urnula. Men den har ikke de her skæl...eller?

Ellers er svampen en lille (max 0,75 cm) svamp med, først urneformet, Måske kunne den gå hen og blive skålformet senere. Mørkt brunt hymenie. Brunlig knoldet overflade på ydersiden, med rust-røde skæl. Voksede på nedbrudt nåletræsgren.

I mikroskopet ser man få asci (med operculum) omgivet af særdeles mange parafyser. Sporer elipsodiske ikke amyloide.

Jeg får nogle mål på asci og sporer om lidt, samt om der er små vorter på sporeoverfladen.

Vh

Mathias

Kommentér

Mathias Andreasen
#1 postet d. 23-05-07 kl. 19:45. Emne: Rustbæger?
Ja ja hvor sød den er. Den siger godt nok lidt for små spore-størrelse til mig. 18,2 * 9,1 mymeter, men der er i det mindste små olielegemer i sporen, og måske er der vorter som der burde, men det er lidt svært uden fasekontrast.

Der er 8 sporer i hver asci. Asci er 10,5 mymeter bredt og mindst 161 mymeter langt.

Med de der sporere og deres indhold af olie, så udelukker man vel Urnula?

Vh

Mathias

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 23-05-07 kl. 21:05. Emne: Rustbæger?
Hej. Jeg fandt dette til dig, håber at du kan bruge det:

- se linket HER

Har du et billede?

Kommentér

Mathias Andreasen
#3 postet d. 23-05-07 kl. 21:10. Emne: Rustbæger?
Hmm.. kan ikke læse siden. Det her Windows Vista er ikke særligt optimalt!

Jeg har desværre ikke et billede, men tror ikke der er mulighed for andre end den, med de skæl og de sporer.

Vh

Mathias

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 23-05-07 kl. 21:23. Emne: Rustbæger?
Hov, det kan jeg heller ikke, prøver lige igen:

- se linket HER

Kommentér

Mathias Andreasen
#5 postet d. 23-05-07 kl. 21:26. Emne: Rustbæger?
Yes! Super. Mine sporer ligner den øverste spore på billedet helt perfekt.

Vh

Mathias

Kommentér

Søren Langkilde Madsen
#6 postet d. 24-05-07 kl. 08:11. Emne: Rustbæger?
Mathias

Bøger?

Hvilke bøger bruger du i forbindelse med mikro-kendetegn?

Jeg er er i gang med at kaste mig ud i "Fungi of Switzerland".

Jeg tror iøvrigt at "Svamperiget" er rigtig god -- blot lidt tung

Et forum

Jeg har tænkt på om vi kunne oprette/få oprettet et forum enten her på F&N eller på svampe.dk -- hvor man kan snakke identificering af svampe via mikro-kendetegn.

Det kunne handle om:

* praktisk mikroskopering

* teknikker for grupper af svampe

* konkrete mikro-opgaver (som f.eks. den du er i gang med)

Jer er så småt ved at komme igang

Jeg er selv så småt ved at kommer i gang. Jeg har al mekanikken på plads, venter dog på mit måleokular/krydsbordsmikrometer.

Jeg har en ide om at forsøge mig med en gruppe ad gangen, f.eks. Blækhatte og så arbejde mig igennem flere og flere grupper.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 24-05-07 kl. 09:31. Emne: Rustbæger?
Søren kender du Erhard Ludwigs "Pilzkompendium", der bl.a. har sporetegninger samt Heilmann-Clausen et al: "Mælkehatte"?

Førstnævnte er en dyr sag i to dele, en del med beskrivelser og en med tegninger. Der kommer et bind 2 til efteråret. Du kan kigge den efter på Botanisk bibliotek.

"Mælkehatte" har også tegninger af sporer og meget fine beskrivelser.

Det er hvad jeg lige kommer i tanke om.

Kommentér

Mathias Andreasen
#8 postet d. 24-05-07 kl. 13:16. Emne: Rustbæger?
Hejsa Søren.

Jeg bruger Nordic Macromycetes vol 1-3 og så supplerer jeg med hvad jeg kan finde af værker på botanisk bibliotek her i Göteborg, samt i professorernes private hylder.

Nordic Macromycetes er gode, men der er mange fagtermer, så en bog som illustrated dictionary of mycology, er dejlig at have liggende ved siden af. (samt en engelsk ordbog, da den er på engelsk)

Jeg selv har haft god brug af hæftet Svamp studier med mikroskop (svensk af Åke Strid) samt Jens Svamperiget.

Jeg starter ikke noget sted lige nu, men går frem alt efter hvad jeg nu finder, måske min kommede bachelor kan få mig til at gå i gang med en speciel gruppe.

Det tager jo altid lang tid første, eller de første gang man går i ny slægt, da der jo er nye fagtermer og karrakterer som skal læres. Men om man har tiden, så er det jo skide spændende. Jeg elsker at sidde timevis foran mikroskopet og nøgle

Men det er nu træls når man rammer et punkt i nøglen, som enten er svært at se, eller at man mangler viden om karrakterene. Her kunne et forum være en rigtig god ting ja, hvis man ikke lige kan komme op på uni og spørge. Men Svampeforum har da lidt, og hvis vi går i gang med at bruge det, skal der da nok komme nogen ind og svare, eller forsøge at svare.

Så Søren vi kan da bare aftale at vi går i gang med at bruge svampeforum. Folk syntes jo nok det er sjovt at hjælpe et par nybegyndere som os

Venlig hilsen

Mathias

Kommentér

Søren Langkilde Madsen
#9 postet d. 24-05-07 kl. 20:30. Emne: Rustbæger?
Hej Mathias

Vi går i gang med at bruge svampeforum. Hvis der kommer gang i kommunikationen så kan det være at vi kan få oprettet et egentligt "Identifikation - mikro-kendetegn" forum.

Jeg tror at du har ret i at vi nok skal få listet viden ud af de folk der er super rutinerede i dette hjørne af mykologien.

Min fri tid er beslaglagt den kommende uge, men så er jeg klar til at kaste mig ud mikro-arbejdet.

Jeg har hørt om den svenske bog "Svamp studier med mikroskop" af Åke Strid.

Det kunne være fedt at få fat i et eksemplar en dag. Men det er vist lidt ældre udgivelse.

Jeg vil starte ud med h.h.v. Svamperiget og så "Fungi of Switzerland". Sidste er et 6-bindsværk hvor alle svampe helt systematisk er beskrevet med mikroskopiske kendetegn. Disse bøger er på engelsk -- så der er lige er ordforråd omkring svampe terminologi der skal på plads.

-- Søren

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator