Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. august 2013

Bladhvepsen Selandria melanosterna i Jylland?!

I begyndelsen af maj 2013 havde jeg en tråd her i Forum www.fugleognatur.dk...show_message om en observation, gjort i min have i Malling nær Århus, af en bladhveps, som jeg først havde forsøgt mig med selv at bestemme ved at kigge i Galleriet. Jeg ved ikke en dyt om bladhvepse, så jeg gik til opgaven med aldeles åbent og uhildet sind! ;-) Og jeg nåede frem til, at den art, der passede bedst, vist var den, der hedder Selandria melanosterna. Jeg spurgte i Forum, om det mon kunne være dén, og fik et fint svar af Mogens Jørgensen, der straks advarede mig: S. melanosterna var slet ikke observeret udenfor Sjælland i nyere tid, så det ville være "lidt af en sensation", hvis det var den. Heldigvis var der (her på F&N) kun 2 arter af Selandria at vælge imellem, og Mogens mente nok, at slægten Selandria var rigtig. - Da det billede, jeg kunne vedføje min tråd dengang, var af ringe kvalitet og ydermere taget i en ikke-diagnostisk vinkel, endte tråden dengang med "dødt løb". Mogens forklarede kendetegnene for Selandria melanosterna for mig, og de kunne helt enkelt ikke ses på mit (dårlige) billede p.g.a. forkert fotovinkel. Jeg prøvede nærmest at "opfinde" endnu et kendetegn, som nu alligevel skulle tyde på S. melanosterna, for jeg er og bliver en stædig rad, der ikke bare opgiver ved det første, det bedste tegn på modstand, når jeg een gang har sat mig et eller andet i hovedet. (Spørg mig ikke idag, hvorfor jeg havde sat mig i hovedet, at det formentlig VAR S. melanosterna og ikke den anden, mere almindelige Selandria-art, men det havde jeg altså.) Men Mogens fik mig blidt og omsorgsfuldt "talt ned" ;-), og observationen endte i "brokkassen" med begrundelsen: foto ikke tilstrækkelig godt til en afgørelse.

Nu har jeg lige ad kringlede og tilfældige veje opdaget, at jeg nøjagtigt en måned efter den netop omtalte bladhvepse-observation igen stødte på en bladhveps, der i høj grad lignede den, jeg havde set første gang. Pudsigt nok var det også på praktisk taget nøjagtig samme sted i haven. Men denne gang, d.6.6.2013, havde dyret været virkelig uheldigt. Det hang fast på husmuren i noget edderkoppespind (måske var spindets ejer afgået ved døden - ihvertfald kom der ikke nogen sulten edderkop frem) og kæmpede tappert for at slide sig løs, men uden held.

Den enes død, den andens brød: den lille stakkel sad uhjælpeligt fast - men det var optimalt for en dybt amatøragtig insektfotograf som mig, der plejer at døje med fotomodeller, der desværre gør alt andet end at sidde stille! Jeg tog mine billeder (jeg håber, at det sluttede med, at jeg befriede dyret som tak for dets medvirken, men jeg kan nu helt ærligt ikke huske det), og derefter - ikke noget. Jeg tænkte vist, at - åh, bladhvepse, de er jo også håbløse at få bestemt, jeg GIDER ikke efterforske den her. Jeg tror, jeg af en eller anden grund opfattede den som en anden art end den, jeg havde set en måned tidligere, selv om den da godt nok lignede...

Jeg sidder lige nu og kigger på billederne af det edderkoppespinds-ramte dyr for første gang, siden de blev taget, og nu bliver jeg altså nødt til at spørge (igen, igen): Jamen for pokker da, ER det her ikke Selandria melanosterna? (Denne gang skulle fotovinklen ihvertfald være rigtig!)

Vh Elisabeth (der er meget spændt på, hvad svar der måtte komme) :-)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: