Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birthe Kjølby
Abeblomst (Læst 1528 gange) Postet d. 13-08-13 kl. 17:25
Disse Abeblomster fandt jeg på Færøerne først i juli. Jeg vil gerne vide, om det er Åben Abeblomst? (Hvis det kan ses af billederne)Har læst, at den findes på Færøerne.

Jeg ved ikke, om det er rette Forum?? Jeg har et par blomster mere fra Færøerne, så jeg prøver, om det er OK her?

Abeblomst (Disse Abeblomster fandt jeg på Færøerne først i juli. Jeg vil gerne vide, om det er Åben Abeblomst? )
Foto: Birthe Kjølby
Besvar | Kommentér

Birthe Kjølby
#1 Kommentar postet d. 13-08-13 kl. 17:26. Emne: Abeblomst
2. billede

Abeblomst (2. billede)
Besvar | Kommentér

Birthe Kjølby
#2 Kommentar postet d. 13-08-13 kl. 17:26. Emne: Abeblomst
3. billede

Abeblomst (3. billede)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7127)
#3 Svar postet d. 13-08-13 kl. 18:01. Emne: Abeblomst
Den findes på Færøerne, og den er ok. Færøerne betragtes som udland her på F&N, men vi kigger jo gerne alt igennem, så vi finder dem.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Birthe Kjølby
#4 Kommentar postet d. 13-08-13 kl. 18:32. Emne: Abeblomst
Tak for det.

Så må jeg nok over i den udenlandske med de øvrige.

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#5 Kommentar postet d. 13-08-13 kl. 19:16. Emne: Abeblomst
Jeg har også set den dér Abeblomst nogle steder, mest neden for klippevæggene nær ved færgehavnen i Tórshavn. Jeg syntes, at den var meget mørkere i farven end den danske (og som det også ses i dit sidste (flotte) billede).

I Føroysk Flora (2000) nævnes både M. guttatus og luteus.

Jeg kender ikke forskel på dem, bortset fra lidt kirtelhår på den ene af dem, - bladtænderne regner jeg ikke for at være en stabil karakter. Vi har masser af Abeblomst her på egnen, og de findes både med og uden markante tænder, ofte i samme bestand.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7127)
#6 Svar postet d. 13-08-13 kl. 21:49. Emne: Abeblomst
Næh, de er også svære. Rothmaler 5 (forvildede haveplanter) angiver en bladforskel, hvor Åben Abeblomst har ægformet-afrundede siddende blade. Gul A. har ægformet-rhombiske blade, der smalner til i en bred bladstilk. Fotos her synes jeg peger på den første, altså Åben A., M. guttatus.

Ole

Besvar | Kommentér

Knud N. Flensted

Svaraktivitet:

(311)
#7 Svar postet d. 13-08-13 kl. 22:02. Emne: Abeblomst
Den er prikket på loberne (kronfligene), så det er ikke Åben Abeblomst. Den bedste nøgle findes i Stace.

Jeg tror det er Gul Abeblomst eller en af hybriderne med denne. Tjekker nøglen senere

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator