Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Line Sabroe
Hvilken gul larve på rejnfan? (Læst 1204 gange) Postet d. 14-08-13 kl. 18:28
Der er en del af disse larver på min rejnfan i øjeblikket. Deres farve matcher blomsternes fuldstændig. Den her er set den 9/8 2013 i Aalborg.

Hvilken gul larve på rejnfan? (Der er en del af disse larver på min rejnfan i øjeblikket. Deres farve matcher blomsternes fuldstænd)
Line Sabroe har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#1 Kommentar postet d. 14-08-13 kl. 18:29. Emne: Hvilken gul larve på rejnfan?
Et foto mere. Den er ca. 12 mm lang.

Hvilken gul larve på rejnfan? (Et foto mere. Den er ca. 12 mm lang.)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#2 Kommentar postet d. 27-10-13 kl. 16:44. Emne: Hvilken gul larve på rejnfan?
Efter at have set larverne udvikle sig, kan jeg konstatere, at disse små gule larver har været baby Eupitheciaer, men da der har været flere forskellige Eupithecia-arter i haven i løbet af sommeren, er det ikke til at sige præcis hvilken art. Så - Eupithecia sp. er svaret.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 27-10-13 kl. 22:41. Emne: Hvilken gul larve på rejnfan?
Hej Line

Jeg havde glædet mig til at finde ud af netop denne gule larve. Men det må vi så have til gode. Det ser helt fantastisk ud, som den er camoufleret

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#4 Kommentar postet d. 28-10-13 kl. 15:12. Emne: Hvilken gul larve på rejnfan?
Hej Anni

Ja, jeg havde da også håbet, at det havde været nemmere. Som det er kan jeg fortælle dig, at de fleste af dem viste sig at være Eupithecia absinthiata (Brun Dværgmåler), som den der begynder at vise sin sande kulør på billedet herunder (fra den 17/8 2013). Men jeg havde også nogle, der ikke så sikkert kunne bestemmes - som denne - se linket HER

Da jeg jo ikke kan være helt sikker på hvilke larver, der udviklede sig til hvad, kan jeg ikke med god samvittighed sige at lige præcis den gule larve i denne tråd er Brun Dværgmåler, selvom sandsynligheden er stor.

Måske kan jeg finde en måde at isolere nogle af dem på til næste år - sætte værtsplanten i en krukke f.eks. - så jeg bedre kan følge deres udvikling uden at fjerne dem fra deres habitat.

VH Line

Hvilken gul larve på rejnfan? (Hej Anni

Ja, jeg havde da også håbet, at det havde været nemmere. Som det er kan jeg fortælle dig)
Klik på billedet for original størrelse (642 x 384)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 28-10-13 kl. 18:38. Emne: Hvilken gul larve på rejnfan?
Hej Line

Nej, du har ret. Det er ikke sikkert. Det er en flot larve, når den får sine mønstre, og jeg synes, det er en smart idé at isolere den, som du foreslår. Så må vi se, om du kan få dem bestemt næste år istedet

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator