Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Er dette vårmusseron? (Læst 763 gange) Postet d. 24-05-07 kl. 16:17
Jeg synes disse svampe ligner vårmusseron, men de har ikke indrullet kant. Er det fordi det er gamle ekspl.?

Svampen er ca 10 cm bred.

skør-, jeg har prøvet at smage, men det siger mig ingenting.

Vokser i blandet løvskov under alm løn.

Fundet idag.

mvh.Kirsten

Er dette vårmusseron? (Jeg synes disse svampe ligner vårmusseron, men de har ikke indrullet kant. Er det fordi det er gamle)
Foto: Kirsten Damgaard
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 24-05-07 kl. 21:28. Emne: Er dette vårmusseron?
Jo det ligner da, men hvad med lugten? For det er altså vigtigt med bestemmelse af Vårmusseron da de dufter ret så kraftigt af mel!

Kommentér

Kirsten Damgaard
#2 postet d. 24-05-07 kl. 21:42. Emne: Er dette vårmusseron?
Jeg lugtede også til den, men det sagde mig heller ikke noget. Det virkede som en bekendt lugt, som jeg ikke kunne føre hen til noget.

Jeg prøver imorgen om den lugter af mel.

Tak for hjælpen.

Kommentér

Tom Smidth
#3 postet d. 24-05-07 kl. 23:15. Emne: Er dette vårmusseron?
Hej Kirsten

Jeg oplever selv lugten som ret syrlig. På ingen måde diskret

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 29-05-07 kl. 19:31. Emne: Er dette vårmusseron?
Pas nu på med forveksling med Giftig trævlhat, kommer den tidlig kan den muligvis forveksles som ung med Vårmusseron. Den skulle lugte vammelt.

Desuden er der Giftig rødblad som beskrives at have sur, let melagtig til agurkelignende lugt. Det er vel ikke den du mener Tom?

Personligt synes jeg at Vårmusseron har en endog meget kraftig mellignende lugt.

Kommentér

Tom Smidth
#5 postet d. 29-05-07 kl. 21:12. Emne: Er dette vårmusseron?
Nej Det er ganske vist vårmusseron.

Men lugt - og forskellige personers oplevelse af lugt, svinger meget. F. eks kan jeg godt li' lugten af Hvidtjørn som giver mig minder om lakrids, mens min kone synes den lugter af kattetis

Så det kan være svært at give lugtindtryk entydigt videre.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator