Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Susanne Nielsen
Rødt på halvdelen af blad (Læst 436 gange) Postet d. 16-08-13 kl. 20:31
Så lige denne tråd:

- se linket HER

Jeg har ofte undret mig over at nogle enkelte blade på planter i moseområderne jeg besøger er delvist knaldrøde. Nu læser jeg så i ovenstående tråd at det er en slags svamp?

Er det altid det som er beskrevet i tråden når det ser sådan ud? Altså et grøn blad hvor ½ delen er skarpt rød og lidt fortykket? Jeg troede det var bladet der var ved at blive rødt eller havde været rød og ved at blive grøn. Hældte mest til det sidste for har ikke set et eneste helt rødt blad.

Spændende natur, og altid plads til underen

VH Susanne

ps kunne ikke lige finde et billede, men ved de er her et sted på den eksterne.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 16-08-13 kl. 22:08. Emne: Rødt på halvdelen af blad
Hej Susanne

Det drejer sig om slægten Bøllesyge (Exobasidium), arterne optræder kun på en vært, men en vært kan godt have flere arter, på tranebær optræder delvist tranebær-bøllesyge (Exobasidium rostrupii) og dels E. oxycoccii. En art (tyttebær-bøllesyge) er meget almindelig.

mvh, torbjørn

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 16-08-13 kl. 22:50. Emne: Rødt på halvdelen af blad
Dem jeg har set i Teglstrup Hegn, Fandens Hul og Skidendam er på tranebærblade. Kan man selv skelne mellem Exobasidium rostrupii og E.oxycoccii? Eller skal man være ekspert?

VH Susanne

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 17-08-13 kl. 16:53. Emne: Rødt på halvdelen af blad
Susanne, jeg ved faktisk ikke om man kan skelne de to arter uden videre, mit problem er at jeg ikke kender den sidste. Men bøgerne siger at oxycoccii angriber selve skuddene, hvor bladene så bliver opsvulmede, mens rostrupii angriber bladene, der bliver røde som vist i den anden tråd, så jeg vil tro at det er muligt at kende dem i felten. Det ville være godt hvis der var en som kender begge arter, og som ser tråden!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator