Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2013

Er dette en svamp

Viby J - 17.08.2013 - bredde 8 cm, højde 6 cm, diameter 4 cm.

Muligvis forkert forum, men jeg ved ikke, hvad det ellers skulle være ;-)

For 8 år siden hjembragte jeg et stykke af en birkestamme, der fandt anvendelse som pæl til et foderbræt. Et stykke på ca. 1 meter blev sat kælderen med henblik på senere dekorativ anvendelse, men blev så glemt bag så meget andet, man har sådan et sted. Nu har jeg så fundet stykket frem igen og lagt det ud i min have i håbet om, at det vil trøske til og blive invaderet af gravehvepse og andet godt.

Da jeg bragte stammestykket hjem sad der på det stykke, som blev tilovers en lille "svamp", hvilket jeg ikke skænkede yderligere tanker. Nu hvor jeg har taget det op i haven, så jeg til min overraskelse, at "svampen" for det første er blevet større (vokset til en pølseformet bue) og tilsyneladende har det godt. Den er fast og fin. Den har opholdt sig i en kælder i 8 år. Lys har selvfølgelig været tændt i korte perioder, når beboere havde et ærinde i deres depotrum, men ellers har der været mørkt.

Er det en svamp eller noget helt andet og i så fald hvad. Målene står øverst.

VH/Mogens


Foto: Mogens Jørgensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: