Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lasse Enevoldsen
små støvbolde i Risskov (Læst 1391 gange) Postet d. 21-08-13 kl. 15:35
På tur i Risskov gjorde jeg nogle interessante obs ved et udgået træ der har fået lov at stå. Blandt andet disse små sorte støvbolde:

- se linket HER

Jeg ved ikke meget om svampe, så jeg håber I kan være med til at bestemme arten?

De var som sagt små, ca 3-5 mm i diameter. Men de var meget villige til at støve deres lysebrune sporer, og det var derfor jeg fik øje på dem.

Zoomer man ind på det sidste billede (af stubben) i serien, kan man faktisk identificere svampene jeg fotograferede ved at kikke efter de lysebrune sporer. Til højre og nedenfor midten. Men de var talrige i øvrigt.

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#1 Svar postet d. 21-08-13 kl. 15:38. Emne: små støvbolde i Risskov
formentlig Pære-Støvbold, men ikke noget kønt syn ...

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#2 Kommentar postet d. 21-08-13 kl. 15:57. Emne: små støvbolde i Risskov
Ja det var et godt bud. Især fordi pære-støvbold nævnes som den eneste støvbold i Danmark der vokser på dødt træ.

Men...de her var meget små og ikke 4 cm, som det beskrives i felthåndbogen. Ja faktisk er de 10 gange så små. Herudover er der farverne. Pære-støvbold er lysebrun med mørkere sporer, tydeligvis forskellig fra disse.

Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu. Måske nogen kan komme nærmere en forklaring?

Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#3 Svar postet d. 22-08-13 kl. 01:35. Emne: små støvbolde i Risskov
Det kan vel ikke være noget kulsvamp ?

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 22-08-13 kl. 05:27. Emne: små støvbolde i Risskov
Hej Lars

Det er formodentlig svampedyret / slimsvampen Rødært (Lycogala epidendron), desværre langt over sidste dato, og som derfor ikke vil kunne bestemmes med sikkerhed!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#5 Svar postet d. 22-08-13 kl. 12:15. Emne: små støvbolde i Risskov
God ide med Rødært, se videoen her

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#6 Svar postet d. 22-08-13 kl. 13:08. Emne: små støvbolde i Risskov
Jeg vil da også sige et svampedyr.

Ole

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#7 Kommentar postet d. 22-08-13 kl. 20:06. Emne: små støvbolde i Risskov
Mange tak for alle inputtene! Jeg checker lige op på dem inden jeg eventuelt accepterer og lukker tråden. Jeg synes det må være vigtigt med mange bud i sådan én situation.

Og til Ole specielt: Der er faktisk helt sikkert kulsvamp af en art på den store stub! Jeg var forbi igen i går og noterede mig det (dog uden at tage billeder desværre) inden jeg læste dine kommentarer. Det kan faktisk godt ses på billederne der linkes til. Omkring det grønne mos er der udbredt kulsvamp. Men da kulsvamp vist ikke kan støve som støvbolde, tvivler jeg på at de små bolde specifikt er kulsvamp?

Under alle omstændigheder en lærerig oplevelse (for mig) allerede.

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#8 Kommentar postet d. 22-08-13 kl. 20:22. Emne: små støvbolde i Risskov
Hej igen. Jeg har lige nogle vigtige punkter:

1. Det lader til, at der så åbenbart er mere end én støvbold, der kan vokse på dødt træ? Eller er det fordi rødært slet ikke er en støvbold (det kan slimsvampe måske ikke være?)?

2. Der er jo stadig problemet med den sorte farve.

3. Det er en løvtræsstub. Sandsynligvis bøg, men er ikke sikker.

Hvis nogen savner noget specifik info, så bare sig til, så tager jeg eventuelt flere billeder.

Det kan godt være arten er indkredset så godt som det nu kan lade sig gøre, men jeg lukker ikke tråden endnu...

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#9 Kommentar postet d. 22-08-13 kl. 20:45. Emne: små støvbolde i Risskov
Rødært.

De her ligner faktisk på en prik. Især farven på sporerne er afslørende:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator