Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lasse Enevoldsen
hvilken lille orange svamp? (Læst 1275 gange) Postet d. 21-08-13 kl. 15:43
På tur i Risskov, fandt jeg disse små kraftigt orange svampe. Kan nogen hjælpe med en identifikation?

- se linket HER

ekstra info:

De var som sagt små, ca. 2-5 mm i diameter og jeg fandt ikke flere end de tre der vises på billederne, selvom stubben var mange meter høj og stor. De afslørede dog sig selv med deres kraftige farvning og de kan også skimtes på det sidste billede i serien ved at zoome helt ind. De er lokaliseret lidt nedenfor midten af billedet, som en enkelt orange prik. De havde en ubestemmelig form, som det også ses på billederne. Er det overhovedet svampe monstro?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 22-08-13 kl. 05:30. Emne: hvilken lille orange svamp?
Hej Lasse

Undskyld jeg skrev forkert navn før! - men velkommen til F&N!

Det er rimeligvis også et svampedyr denne gang, desværre også ubestemmeligt. Hvis du kunne gå tættere på motivet og have større skarphed vil det være meget lettere at bestemme svampene!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#2 Kommentar postet d. 22-08-13 kl. 20:00. Emne: hvilken lille orange svamp?
Hej Det går jo nok det med navnene, det er jo indholdet der tæller trods alt.

Og nej, det er ikke muligt at skaffe bedre billeder. Jeg har forsøgt hvad jeg kan med mit begrænsede udstyr og de er meget små og samtid lidt "glatte" og kedelige i strukturen. Det bliver ikke bedre end dette desværre.

Men svære opgaver kan også løses med tiden, det er jo set før, så jeg lader tråden stå åben lidt endnu...

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#3 Kommentar postet d. 22-08-13 kl. 20:27. Emne: hvilken lille orange svamp?
Det er en løvtræsstub. Sandsynligvis fra bøg.

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#4 Kommentar postet d. 22-08-13 kl. 20:50. Emne: hvilken lille orange svamp?
Jeg tror jeg har fundet svaret. Det er Rødært. Det ville også passe godt med den tråd jeg har oprettet lige under denne (om "små støvbolde i Risskov). Det er fra samme stub og lige ved siden af.

Dette disse billeder, ligner meget:

- se linket HER

(farven er afslørende)

- se linket HER

(bemærk de to orange prikker)

Jeg prikkede faktisk lidt til svampene og de virkede massive. Kan det passe på Rødært? Og hvorfor er der i så fald kun 3?

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#5 Kommentar postet d. 23-08-13 kl. 18:21. Emne: hvilken lille orange svamp?
Min første indskyldese ville også være rødært, men helt sikker er jeg ikke udfra de billeder.

Rødært er "hård" når de er nye og orangerøde, men bliver bløde, når sporene er modne (Den skifter farve til brun)

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#6 Kommentar postet d. 24-08-13 kl. 15:15. Emne: hvilken lille orange svamp?
Hejsa og tak for inputs Louise.

Jeg er også selv blevet ret sikker på at det må være Rødært, men vil nok desværre ikke kunne bruge billederne her som dokumentation til en registreret obs. De viser det ikke rigtig tydeligt nok. Jeg flager tråden grøn ved at acceptere Torbjørns svar. jeg lærte dog selv en hel del i det mindste

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 24-08-13 kl. 18:30. Emne: hvilken lille orange svamp?
Hej igen Lasse!

Farven virker forkert og formen er for uregelmæssig til rødært, bedømt ud fra dit foto - i modsætning til min første indskydelse er jeg ikke længere så sikker på at det skulle være et svampedyr. Du skriver ikke noget om størrelsen, men det kunne måske være en Tåresvamp istedet for - det er dog ingen bestemmelse!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Lasse Enevoldsen
#8 Kommentar postet d. 25-08-13 kl. 01:13. Emne: hvilken lille orange svamp?
hej Thorbjørn. Joe jeg skriver skam om størrelsen (kik på 1. post ). Det er årsagen til at jeg ikke kan skaffe bedre billeder.

Kikker nærmere på din idé.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#9 Svar postet d. 25-08-13 kl. 06:21. Emne: hvilken lille orange svamp?
Tak Lasse, jeg overså at du skrev hvor stor den var

Jeg vil ikke afvise at det ER en Tåresvamp (Dacrymyces), men arten vil jeg ikke gætte på ud fra foto - der er en halv snes arter i DK, og kun et par stykker af dem kan kendes med rimelig sikkerhed uden mikroskopi!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator