Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Carsten Breschel
Hvilken rørhat har jeg fundet? (Læst 943 gange) Postet d. 24-08-13 kl. 17:49
Hej,

Jeg er ny udi svampefinding og genkendelse. Jeg har fire bøger med svampe, men i igen af dem har jeg kunne finde denne rørhat.

Svampene fandt jeg i dag (24. august) på en grus/jord parkeringsplads der ligger i en lille skov i Skåne (ikke så langt fra Malmø). Der vokser egetræer på p-pladsen. Svampene stod tæt sammen og var vokset ind i hinanden, og er ret store og tunge (relativt).

De har ca en hat diameter på mellem 5 og 10 cm, og farven er lyssebrun, uden nogen form for struktur. Stokken er lille og tyk og er primært gul. Rørene er lyssegule, og blåner ved snit eller tryk på dem. Kødet er hvidt og blåner ikke.

Den rå smag af svampene er lidt bitter.

Hvilken rørhat har jeg fundet? (Hej, 

Jeg er ny udi svampefinding og genkendelse. Jeg har fire bøger med svampe, men i igen af de)
Foto: Carsten Breschel
Besvar | Kommentér

Carsten Breschel
#1 Kommentar postet d. 24-08-13 kl. 17:53. Emne: Hvilken rørhat har jeg fundet?
Ekstra billede.

Hvilken rørhat har jeg fundet? (Ekstra billede.)
Besvar | Kommentér

Carsten Breschel
#2 Kommentar postet d. 24-08-13 kl. 17:55. Emne: Hvilken rørhat har jeg fundet?
Ekstra billede.

Og rettelse. Kødet blåner let.

Hvilken rørhat har jeg fundet? (Ekstra billede.

Og rettelse. Kødet blåner let.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 24-08-13 kl. 18:25. Emne: Hvilken rørhat har jeg fundet?
Hej Carsten

Velkommen til F&N!

Det er helt nødvendigt at kende stokkens overfladestruktur, glat, med net, eller hvad; samt farver!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Carsten Breschel
#4 Kommentar postet d. 24-08-13 kl. 20:42. Emne: Hvilken rørhat har jeg fundet?
Hej Torbjørn,

Stokken er gul i toppen og mere gul/brun mod roden. Stokken er ikke så lang, så det er lidt svært at vurdere. Syntes ikke den er med net, men den har måske det man kalder skæl?

Har taget et nyt billeder, der bedre viser stokken.

Hvilken rørhat har jeg fundet? (Hej Torbjørn,

Stokken er gul i toppen og mere gul/brun mod roden. Stokken er ikke så lang, så det)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 24-08-13 kl. 21:06. Emne: Hvilken rørhat har jeg fundet?
Hej Carsten

Så kan jeg ikke klare den - jeg tænkte på om den var gullig over i det orange, så ville det passe fint med Rod-rørhat

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#6 Svar postet d. 25-08-13 kl. 00:02. Emne: Hvilken rørhat har jeg fundet?
Disse ligner utrolig meget Blånende Rørhat Gyroporus cyanescens. En gennemskæring af stokken vil kunne bekræfte dette. Yderst er stokken en ret hård skal, mens det inderste er blødt. Der vil som regel være nogle hulrum i stokbasis.

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 25-08-13 kl. 06:17. Emne: Hvilken rørhat har jeg fundet?
Niels, det kan ikke være Blånende Rørhat, stokkødet er ikke kamret på fotografiet og økologien passer meget dårligt (Blånende vokser på sandjord, gerne på skrænter, både i løv, og nåleskov - herudpover har den længe hvide rør og smagen er mild).

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#8 Kommentar postet d. 25-08-13 kl. 23:42. Emne: Hvilken rørhat har jeg fundet?
Hejsa Torbjørn.

Du har ret i, at rørene på Blånende Rørhat er hvide længe. Alligevel vil jeg mene, at der sagtens kan være tale om denne art, som jeg selv har fundet ved et par lejligheder i Hald Ege. Kamrene i stokken sidder ofte kun i den allernederste del, som jo netop her er skåret bort. I få tilfælde er der faktisk ingen. - se linket HER

Hvad jeg hæfter mig ved her, er det øverste højre hjørne af den gennemskårne stok. For mig ser det ud som en stok med fast skal og meget blødt kød indenfor. Dette er helt unikt for Blånende Rørhat (Nærmest som pilegren med marv).

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 26-08-13 kl. 07:18. Emne: Hvilken rørhat har jeg fundet?
Hej Niels

Jeg er langtfra overbevist - se på det nederste eks, hvor noget af stokbasis er gennemskåret, og der ingen kamre ses!

Hvad er dokumentationen bag fotografiet af den udsatte tråd? jeg synes bestemt ikke at det er en oplagt sag!

Carsten, som du kan se er det ikke let det her, jeg tror ikke vi kan komme frem til en blot rimelig, modsigelsesfri tolkning af dit foto.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator