Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Helene Regnell
Er dette en Kæmpe Tragthat? (Læst 636 gange) Postet d. 25-08-13 kl. 13:51
Svampene er fundet den 25. august 2013 på vores sommerhusgrund i Veddinge Bakker ved Sejrø Bugten.

De vokser meget tæt i en klump under nogle gamle fyrretræe. Farven er hvid og den største er ca. 20 cm i diameter.

Jeg har smagt en lille bid i rå form og den smager kraftigt, men meget behageligt. Duften er også kraftig uden at være ubehagelig.

Billedet er taget af et mindre eksemplar - ca. 5 cm i højden. Lamellerne er nedløbende og hatten er let tragtformet uden pukkel.

Kan jeg spise dem?

Er dette en Kæmpe Tragthat? (Svampene er fundet den 25. august 2013 på vores sommerhusgrund i Veddinge Bakker ved Sejrø Bugten. 
)
Helene Regnell har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 598)
Besvar | Kommentér

Helene Regnell
#1 Kommentar postet d. 25-08-13 kl. 13:53. Emne: Er dette en Kæmpe Tragthat?
Jeg vedlægger lige et billede af svampene på voksestedet.

Er dette en Kæmpe Tragthat? (Jeg vedlægger lige et billede af svampene på voksestedet.)
Helene Regnell har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 25-08-13 kl. 14:07. Emne: Er dette en Kæmpe Tragthat?
Hej Helene

Velkommen til F&N!

Ja det er formodentlig Kæmpe-tragtridderhat (Leucopaxillus giganteus). Du kan IKKE spise den, da den indeholder en del blåsyre.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Helene Regnell
#3 Kommentar postet d. 25-08-13 kl. 14:32. Emne: Er dette en Kæmpe Tragthat?
Tak for hurtigt svar. I Gyldendals svampebog fra 1989 (!) står der at unge eksemplarer smager godt, men at nogen reagerer på dem, hvorfor det er en god ide at "afkoge" dem. Hvad menes der med afkoge? Skyldes det ny viden at du ikke anbefaler at spise dem?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 25-08-13 kl. 14:40. Emne: Er dette en Kæmpe Tragthat?
Det er korrekt at den kan spises efter afkogning: Det betyder at den gives et 10 min opkog i vand, hvorefter vandet smides væk og svampene afdrypper, det skyldes netop indholdet af cyanbrinte, som hurtigt koger af. Jeg har ikke prøvet den og det er heller ikke den der står forrest i køen af uafprøvede "spisesvampe". Det er i øvrigt gammel viden i det mindste kendt siden 1940-erne såvidt jeg lige husker min kilde.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator