Navn |
Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Kjeld Brem
|
Er dette mon en Eupithecia exiguata-larve / Stregdværgmåler? (Læst 996 gange) Postet d. 25-08-13 kl. 22:12
|
Denne meget lille Målerlarve - på ca 7 mm - er set på, hvad jeg tror er El i dag, ved Grenå skovsø. Der sad i hvert fald Ellebladbiller på lignende blade tæt ved.
Jeg har løftet larven af og fotograferet den på et enkelt blad et sted tæt ved - og sat den tilbage igen, selvfølgelig.
Er den rigtigt bestemt?
mvh Kjeld
 Kjeld Brem har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
|
Besvar | Kommentér
|
 Kjeld Brem
|
#1 Kommentar postet d. 25-08-13 kl. 22:13. Emne: Er dette mon en Eupithecia exiguata-larve / Stregdværgmåler?
|
Et par fotos mere ...
Samme larve, men taget ovre på træet (så vidt jeg husker) - her med flash ...
.jpg) Kjeld Brem har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
|
Besvar | Kommentér
|
 Kjeld Brem
|
#2 Kommentar postet d. 25-08-13 kl. 22:13. Emne: Er dette mon en Eupithecia exiguata-larve / Stregdværgmåler?
|
Sidste: En "vaskeægte måler" ))
.jpg) Kjeld Brem har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
|
Besvar | Kommentér
|
 Kjeld Brem
|
#3 Kommentar postet d. 06-11-13 kl. 13:28. Emne: Er dette mon en Eupithecia exiguata-larve / Stregdværgmåler?
|
Jeg har pløjet larver igennem - og kan ikke se, det kan være andet end Exiguata
Hovedmæssigt kunne den godt ligne Cabera Pusaria, men dens meget små larver har ikke de brune linier ... så jeg mener kun, der er Streg-Dværgmåler tilbage - som den jo ligner RIGTIG meget. Der er kun det med ryglinien, for mig at se ... som er lidt problematisk
Har nogen en kommentar til det?
mvh Kjeld
|
Besvar | Kommentér
|
 Nelly Hansen
|
#4 Kommentar postet d. 08-09-14 kl. 15:59. Emne: Er dette mon en Eupithecia exiguata-larve / Stregdværgmåler?
|
Mon det er den samme, jeg har fotograferet? - se linket HER
|
Besvar | Kommentér
|
 Kjeld Brem
|
#5 Kommentar postet d. 09-09-14 kl. 01:41. Emne: Er dette mon en Eupithecia exiguata-larve / Stregdværgmåler?
|
Hej Nelly.
Jeg svarer lige på din egen tråd
Og da jeg har glemt denne tråd, retter jeg lige
LARVEN ER højst sandsynligt en ung udgave af CABERA PUSARIA
(alternativt måske Cabera exanthemata, men måske knapt så sandsynligt, da der stort set ingen larvefotos er af den - selv om arten er almindelig)
mvh Kjeld
|
Besvar | Kommentér
|
|