Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lola Bentsen
Hvilken rørhat? Rødbrun hat og hvid stok (Læst 1374 gange) Postet d. 06-09-13 kl. 13:48
Jeg er nybegynder ud i svampe, men fandt en hel masse spændende rørhatte i dag, som jeg gerne vil bede om hjælp til at artsbestemme. Alle svampene er fundet i en sydsvensk bøgeskov med enkelte birketræer på Romeleåsen. Der var et relativt tykt lag bøgeblade på de fleste områder, hvor jeg fandt svampene.

Den første er ca. 9 cm, lodden hat, blåner let men relativt hurtigt, helt hvide rør og porer.

Først tænkte jeg, at det måtte være en Karl Johan, men den burde vel ikke blåne så hurtigt. Det gælder både stokken uden på og hele svampen inden i. Den var helt hvid uden på, da jeg plukkede den.

Hvilken rørhat? Rødbrun hat og hvid stok (Jeg er nybegynder ud i svampe, men fandt en hel masse spændende rørhatte i dag, som jeg gerne vil be)
Foto: Lola Bentsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 06-09-13 kl. 13:55. Emne: Hvilken rørhat? Rødbrun hat og hvid stok
Hej Lola

Velkommen til F&N!

Det er en art i rørhatteslægten Skælrørhat / Birkerørhat, en af de røde eller orange arter, med skæl på stokken og som blåner, siden sværter ret hurtigt.

Artsbestemmelsen afhænger af om stokskællene var helt hvide først, (rød-)brune, eller sorte. Er du sikker på at der ikke var popler nær findestedet?

Hvis / når du har svaret kan vi forhåbentlig gå videre til artsbestemmelsen

Torbjørn Borgen (artskoordinator for svampe)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lola Bentsen
#2 Kommentar postet d. 06-09-13 kl. 13:56. Emne: Hvilken rørhat? Rødbrun hat og hvid stok