Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tage Andersen
Hvilken rørhat? Ikke blandt de ca. 12 jeg mener, jeg kender. (Læst 678 gange) Postet d. 06-09-13 kl. 17:21
På en svampetur i dag 6/9-13 i Ulfborg Plantage v/Ulfborg (Vestjylland)fandt jeg et par rørhatte (samme sted), som jeg ikke mener, jeg kender. Hat lys brunlig, Tør ikke filtet. De gule rør blåner ved tryk. Hat/rør blåner svagt ved gennemskæring (slet ikke som indigo). Stok blåner meget svagt ved gennemskæring. Kødet smager ret bittert - men ikke så meget, som jeg husker galderørhat. Ligner dugget rørhat, men der er ikke antydning af rødt i hatfarven. Passer heller ikke på hverken filtet eller sprukken rørhat, synes jeg.

Er der hjælp at hente?

Tage Andersen

Hvilken rørhat? Ikke blandt de ca. 12 jeg mener, jeg kender. (På en svampetur i dag 6/9-13 i Ulfborg Plantage v/Ulfborg (Vestjylland)fandt jeg et par rørhatte (sa)
Foto: Hvilken rørhat? Tage Andersen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 06-09-13 kl. 17:50. Emne: Hvilken rørhat? Ikke blandt de ca. 12 jeg mener, jeg kender.
Hej Tage

Velkommen til F&N!

Det er Skønfodet Rørhat, da jeg synes at ane et net på stokken, det passer med farverne og den bitre smag.

mvh, Torbjørn Borgen (artskoordinator for svampe)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Dan Ingemann

Svaraktivitet:

(2)
#2 Svar postet d. 06-09-13 kl. 17:53. Emne: Hvilken rørhat? Ikke blandt de ca. 12 jeg mener, jeg kender.
Jeg vil tro det er skønfodet rørhat. Bitter, rodslåen og stok gul øverst og rød med net nederst.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Tage Andersen
#3 Kommentar postet d. 06-09-13 kl. 18:46. Emne: Hvilken rørhat? Ikke blandt de ca. 12 jeg mener, jeg kender.
Hej, Thorbjørn.

Mange tak for det.

Der er tydeligt net på stokken.

Nu kender jeg en rørhat mere.

Tage

Besvar | Kommentér

Tage Andersen
#4 Kommentar postet d. 06-09-13 kl. 18:49. Emne: Hvilken rørhat? Ikke blandt de ca. 12 jeg mener, jeg kender.
Hej, Dan.

Tusind tak for svaret.

Jeg kendte ikke skønfodet rørhat - det gør jeg nu.

Tage

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator