Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Efterlysning: billede af Giftig Rødblad (Læst 738 gange) Postet d. 29-05-07 kl. 10:35
Der skulle vel ikke være en, der lå inde med et sådant og kunne lægge det i Galleriet!

Jeg har lavet artsbeskrivelse til Felthåndbogen af Vårmusseron, og det ville være fint, hvis der lå et billede af den eneste farlige forvekslingsmulighed.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 29-05-07 kl. 14:31. Emne: Efterlysning: billede af Giftig Rødblad
eneste farlige forvekslingsmulighed??? hvad med de ridderhatte den kan forveksles med? De er ikke ligefrem sunde at spise heller. Jeg har desvære ikke et foto af den svamp du søger , men der må skisme være en der har et et sted.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 29-05-07 kl. 14:33. Emne: Efterlysning: billede af Giftig Rødblad
Beklager PE, har aldrig set den.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 29-05-07 kl. 19:16. Emne: Efterlysning: billede af Giftig Rødblad
Michael, hvilke ridderhatte mener du, der er farlige forvekslingsmuligheder med?

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Michael Filtenborg
#4 postet d. 29-05-07 kl. 20:29. Emne: Efterlysning: billede af Giftig Rødblad
Næ Evald. Det må du undskylde. Det er mig der har rodet nogle sæsoner sammen, så det er ligegyldigt hehe

Men så hut jeg hvisker så er der ikke ret mange ridderhatte, der går fri af mistanken om blandt andet at forårsage mavebesvær, være kræftfremkaldende eller på anden måde være farlige. Hvilket jeg også synes er en anelse uforsigtigt af Vesterholt, at han ikke har markeret i sin bog fra 2004, men sådan er det nu engang.

Kommentér

Michael Filtenborg
#5 postet d. 29-05-07 kl. 20:32. Emne: Efterlysning: billede af Giftig Rødblad
en af beboerne på min vej har dog nogle svampei hans have der godt kunne ligne dne giftige. Jeg vil lige spørge om lov til at undersøge de mnærmere en af dagene Poul. Så måske er vi heldige.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 postet d. 29-05-07 kl. 20:56. Emne: Efterlysning: billede af Giftig Rødblad

Kraftig mellugt og -smag, tætte, hvidlig-flødefarvede lameller, hvide til ridderhattestruktur, hvide til okkerbrune farver på hatten.

Sæbe-Ridderhat kan måske have samme statur, men den er ikke giftig, kun uspiselig, og smager og lugter af sæbespåner.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Michael Filtenborg
#7 postet d. 29-05-07 kl. 21:02. Emne: Efterlysning: billede af Giftig Rødblad
Som sagt har jeg rodet nogle sæsoner sammen! Og Sæberidderhat som ganske rigtigt ligner, kommer jo først i August hvor Vårmuseronen slutter sin sæson i juni på et normalt år og medio juli på et godt år. Problemet med lugt, eller rettere problemerne, er for det første, at folk har en tendens til at undlade at lugte til tingene, og så kan lugt opfattes forskelligt. Mja nu kan jeg ikke huske om lige nettop Sæberidderhat er en af dem der er under mistanke, men det skulde ikke undre mig.

Nu vil jeg, i morgen, ned og spørge den kære haveejer og vejbeboer pænt, om jeg ikke må tage et kik på de fine svampe han har stående i sin have, og så kan jeg lige tage et kik på de konvaller han har stående samtidigt

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator