Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anders Ejsing
Honningsvampe og spiselighed (Læst 727 gange) Postet d. 06-09-13 kl. 22:29
Jeg er lidt usikker på anbefalingerne mht. at spise honningsvampe. Jeg mener at have hørt, at nogle arter skulle være lidt risikable, men jeg har svært ved at kende forskel på de enkelte arter. Jeg har selv tidligere spist dem. Da jeg ved, at de er giftige som rå, har jeg blancheret dem nogle minutter i kogende vand før den videre tilberedning, men kan man være sikker på, at det så er nok?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 06-09-13 kl. 23:06. Emne: Honningsvampe og spiselighed
Det er i hvert fald en god ide at gøre det og derefter at tilberede dem på anden måde. Jeg gør det selv sådan. Helt unge med knytnævefacon blancherer jeg inden eddikesyltning. Fint til mange ting. Her spiller arten vist ingen rolle.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 07-09-13 kl. 06:17. Emne: Honningsvampe og spiselighed
Jens B. Petersen er ekspert i Spæisesvampe og en meget god kender af Honningssvampe, han har aldrig haft problemer med grundigt gennemvarmede honningsvampe, og også inviteret gæster på dem, da de skulle være ret forrygende. Jeg ville ikke selv have betænkeligheder mod at spise unge og nyligt udvoksede eks. af arterne.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 07-09-13 kl. 07:00. Emne: Honningsvampe og spiselighed
Jeg har hørt dårlig omtale at specielt Mørk Honningsvamp, og oplevet, at folk, der ikke har spist den før, er blevet dårlige af den - efter deres eget udsagn.

Er der mon en vis procentdel af os, der dårligt tåler honningsvampe, og specielt Mørk Honningsvamp?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 07-09-13 kl. 08:03. Emne: Honningsvampe og spiselighed
Jeg har ingen specifikke erfaringer med Mørk Honningsvamp, men Jens spiser også den! - i øvrigt har jeg hørt det samme som dig.

Der er vel ikke andet for end at prøve sig frem, men sørge for at man ikke spiser gamle eks., og at de er grundigt tilberedte!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Ejsing
#5 Kommentar postet d. 07-09-13 kl. 17:16. Emne: Honningsvampe og spiselighed
Hej. Mange tak for svarerne. Jeg fortsætter bare med at tilberede dem på den måde, altså med at blanchere dem først, for jeg har ikke oplevet nogen problemer med det. Mvh. Anders.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator