Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lola Bentsen
Hvilken Indigo-rørhat? Blånende rør, ikke kød. (Læst 636 gange) Postet d. 08-09-13 kl. 10:33
Denne rørhat har lysebrun hat, hvidt kød, fint rødt net på stokken helt op til hatten, samt gule rørmundinger og rør inden berøring. Efter berøring blåner rørene meget hurtigt og bliver næsten sorte. Kødet blåner kun meget svagt eller næsten ikke.

Der var ingen decideret ubehagelig lugt eller smag. Dog heller ikke videre interessant.

Hvilken Indigo kan der være tale om?

Billede af hatten: - se linket HER

Billede af gennemskåret svamp samt stok og rør: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#1 Svar postet d. 08-09-13 kl. 11:10. Emne: Hvilken Indigo-rørhat? Blånende rør, ikke kød.
Syntes stadig de to sidste er skønfodet rørhatte med de gule rør, indigo har røde rørmundinger hvis det ikke lige er de HELT gule man har fundet.

VH Lise

Besvar | Kommentér

Lola Bentsen
#2 Kommentar postet d. 08-09-13 kl. 11:54. Emne: Hvilken Indigo-rørhat? Blånende rør, ikke kød.
Også selvom den ikke er gul i toppen af stokken?

Besvar | Kommentér

Lola Bentsen
#3 Kommentar postet d. 08-09-13 kl. 11:56. Emne: Hvilken Indigo-rørhat? Blånende rør, ikke kød.
Og på trods af, at kødet ikke blåner?

Det er ikke for på den måde at stille spørgsmålstegn ved dine bud, men mere for bedre at kunne forstå, hvordan jeg kender forskel på de forskellige rørhatte fremover.

Hilsen Lola

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#4 Svar postet d. 08-09-13 kl. 12:34. Emne: Hvilken Indigo-rørhat? Blånende rør, ikke kød.
Selvfølgelig skal du spørge ,

indigoer blåner i kød vildt meget med det samme og har røde orangerøde rørmundinger, altså kan det ikke være en indigo,

du har ret i at der ikke er meget gult på stokken og den smager ikke af meget skriver du så er muligheden tenstokket rørhat, men den skal være meget gul og over i brunligt nederst på stokken så det tror jeg ikke rigtig på, det er ikke altid at de svampe opfører sig korrekt efter nøglerne . Ved ikke om andre har nogle forslag.

VH Lise

Besvar | Kommentér

Lola Bentsen
#5 Kommentar postet d. 08-09-13 kl. 12:52. Emne: Hvilken Indigo-rørhat? Blånende rør, ikke kød.
Hej Lise

Mange tak for dine bud på denne svamp. Jeg lader den lige forblive åben, da jeg ligesom dig synes, at den falder lidt uden for de forskellige "kategorier".

Mvh

Lola

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator