Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jane Bøgelund
Brun birkerørhat? (Læst 745 gange) Postet d. 15-09-13 kl. 14:49
Fundet i en birkelund, samme sted som hvid birkerørhat med fugtig bund. Mit gæt er brun birkerørhat

Brun birkerørhat? (Fundet i en birkelund, samme sted som hvid birkerørhat med fugtig bund. Mit gæt er brun birkerørhat:)
Jane Bøgelund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bjørn Jensen

Svaraktivitet:

(40)
#1 Svar postet d. 15-09-13 kl. 15:07. Emne: Brun birkerørhat?
ja der er brun birkerørhat. Hilsen Bjørn.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 15-09-13 kl. 17:40. Emne: Brun birkerørhat?
Hej Jane

Det er ikke Brun Birkerørhat, på grund af de små fine stokskæl og fordi stokken er blågrøn ved basis. Det er højst sandsynligt Almindelig Birkerørhat, men det er en art som kun bliver godkendt efter mikroskopi.

Det er desværre nødvendigt at bruge moderne litteratur til bestemmelse af birkerørhatte:

- se linket HER

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#3 Kommentar postet d. 15-09-13 kl. 18:34. Emne: Brun birkerørhat?
Torbjørn altså......synes du virkelig jeg skal sende den til dig??Jeg har spist så mange almindelige birkerørhatte her fra skoven, og de ligner slet ikke denne her, men de har stokkens farve og små sorte streger fælles. Jeg har faktisk ikke set den brune her i skoven før nu.Hvordan finder vi ud af om det er en brun birkerørhat?Den røg jo også med i aftensmaden

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 15-09-13 kl. 19:13. Emne: Brun birkerørhat?
Hej Jane

Jeg mener blot at du på dette grundlag ikke kan taste den ind som art. Hvis du læser nøglen kan du slet ikke komme til Brun Birkerørhat, Alm. Birkerørhat er bestemt den mest oplagte mulighed, men den kan altså ikke bestemmes uden mikroskopi.

Det skal dog naturligvis ikke hindre dig og andre i at nøjes med at nyde den som en udmærket spisesvamp

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#5 Kommentar postet d. 15-09-13 kl. 19:20. Emne: Brun birkerørhat?
Jeg har læst dit link og slettet min obs Den smagte bedre end den almindeligeJeg har dog ikke set at det ikke er muligt at komme til den, hvorfor ikke??

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 15-09-13 kl. 19:28. Emne: Brun birkerørhat?
Jeg kan ikke forstå din sidste sætning Jane?!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#7 Kommentar postet d. 15-09-13 kl. 20:12. Emne: Brun birkerørhat?
hæhæ, du skriver: Hvis du har læst nøglen, kan du slet ikke komme til brun birkerørhat.

Jeg spørger: Hvorfor ikke??

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 15-09-13 kl. 20:19. Emne: Brun birkerørhat?
Så er jeg med, det var ikke særligt godt udtrykt af mig.

Se nøglepunkt 1 i begyndelsen af nøgle B: Alm. Birkerørhat tilhører gruppen med blågrønne pletter, mens Brun B. gruppen tilhører uden blågrønne pletter, man havner altså forskellige steder i nøglen udfra denne, vigtige og meget gennemprøvede karakter!

Nøgle B: Kød bliver ikke gråt til sort efter gennemskæring

1. Nederste del af stokken eller stokkødet med blågrønne pletter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

- Stok og stokkød uden blågrønne pletter (vælg dette alternativ hvis de ikke er observeret på frisk materiale). . . . . 7

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#9 Kommentar postet d. 15-09-13 kl. 20:31. Emne: Brun birkerørhat?
nå sådan. Der var ingen blågrønne pletter på hverken den hvide eller den brune. Man kan se lidt grønt på den brune....det er græs. Jeg skar stokken over, der skete ingen farveforandring. Den hvide var træsk og trevlet, men heller ingen farveforandring

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator