Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud Knudsen
Klitsøens svampe (Læst 743 gange) Postet d. 15-09-13 kl. 23:20
I dag besøgte jeg en klitsø i kanten af Tved Klitplantage og fandt hvad jeg mener er Sortdugget Vokshat.

Klitsøens svampe (I dag besøgte jeg en klitsø i kanten af Tved Klitplantage og fandt hvad jeg mener er Sortdugget Voks)
Knud Knudsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (675 x 450)
Besvar | Kommentér

Knud Knudsen
#1 Kommentar postet d. 15-09-13 kl. 23:30. Emne: Klitsøens svampe
På samme lokalitet også på sandbund og blandt Tagrør og Strandbo fandt jeg disse vokshatte med de mange lyse skæl.

De vokshatte jeg tidligere har fundet på de tørlagte sandbredder - voksende sammen med Strandbo - har ikke haft så udpræget skælbelægning - men det kan vel bare være en naturlig variation.

Så igen tænker jeg på Kær-Vokshat - selv om den skællede hatteoverflade også kunne tyde hen i retning af Kantarel-Vokshat ?

Klitsøens svampe (På samme lokalitet også på sandbund og blandt Tagrør og Strandbo fandt jeg disse vokshatte med de ma)
Besvar | Kommentér

Knud Knudsen
#2 Kommentar postet d. 15-09-13 kl. 23:34. Emne: Klitsøens svampe
I samme område - også voksende mellem Tagrør og Strandbo - voksede disse svampe - som jeg regner med er en Rødblad-art.

Men selv om jeg har bladret Vesterholt´s bog igennem - synes jeg ikke rigtig jeg kan finde noget der passer. Han andre et bud ?

Klitsøens svampe (I samme område - også voksende mellem Tagrør og Strandbo - voksede disse svampe - som jeg regner med)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#3 Svar postet d. 16-09-13 kl. 11:12. Emne: Klitsøens svampe
Hej Knud

Jeg tror det er kantarel-vokshat, men burde se den da økologien synes at være usædvanlig!

Se på det mindste eks. af rødbladen, de blålige farver og den kraftigt mørkfiltede æg gør at det er Savtakket Rødblad (Entoloma serrulatum).

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#4 Svar postet d. 16-09-13 kl. 17:01. Emne: Klitsøens svampe
Savbladet Rødblad hedder den vel

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud Knudsen
#5 Kommentar postet d. 16-09-13 kl. 22:05. Emne: Klitsøens svampe
Tak til Torbjørn for kommentarer og til Henrik for rettelse af den lille tastefejl vedrørende det danske navn på rødbladen.

Mvh/Knud

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#6 Svar postet d. 18-02-14 kl. 00:29. Emne: Klitsøens svampe
Jeg er alligevel ikke sikker på at det er Kantarel-vokshat, det kunne også være en kraftig form af Tørvemos-vokshat, belært af kampene med dine andre vokshatte med denne økologi

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Knud Knudsen
#7 Kommentar postet d. 18-02-14 kl. 00:35. Emne: Klitsøens svampe
Det passer jo fint med, at David B. har bestemt de tilsendte svampe til Tørvemos-Vokshat

Mvh/Knud

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#8 Svar postet d. 18-02-14 kl. 00:36. Emne: Klitsøens svampe
Det er vist også en af dem jeg har undersøgt, hvor jeg måtte give David ret i Tørvemos-vokshat

kan ikke lige finde tråden med din vokshat fra Bisole Vandet, men også der er jeg nu enig med David i at det må være tørvemos-vokshat!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#9 Kommentar postet d. 18-02-14 kl. 17:37. Emne: Klitsøens svampe
det kunne så være interessant at vide, hvilke morfologiske eller andre træk, David har lagt vægt på - eller om der faktisk er forskelle mellem de 2 taxa i DNA-sekvenser ... (og om det overhovedet er vokshatte, jf. artikel i Svampe)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator