Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn M. Hansen
Og endnu en svamp (Læst 481 gange) Postet d. 23-09-13 kl. 17:44
Hej

Der gik vist svamp i min tur på Køge Ås i dag, - så her er endnu én.

Kan den bestemmes?

mvh

Finn

Og endnu en svamp (Hej
Der gik vist svamp i min tur på Køge Ås i dag, - så her er endnu én.
Kan den bestemmes?
mvh
)
Foto: FMH
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#1 Kommentar postet d. 23-09-13 kl. 17:45. Emne: Og endnu en svamp
- og fra neden.

Og endnu en svamp (- og fra neden.)
Finn M. Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#2 Svar postet d. 23-09-13 kl. 18:09. Emne: Og endnu en svamp
Det ligner en munkehat af en slags

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#3 Kommentar postet d. 02-10-13 kl. 09:11. Emne: Og endnu en svamp
Hej Frank

Tak for svaret, der i det mindste giver en retning at gå efter.

Jeg synes det er svært med de mange rigtigt flotte svampe, som man bare får lyst til at fotografere, og ligegyldigt hvor gode billederne er, så ender de fleste i brokkassen, fordi der skal mikroskoperes, lugtes eller skæres for at kunne bestemmes, - og sådan et kamera er desværre ikke opfundet endnu, så indtil da må mange gode billeder "blafre i vinden".

Men du skal have mange tak for din indsats for os amatører.

"Bid i den, - river den på tungen, så spyt ud", sagde vores daværende forstander på Skovskole, når vi var på svampetur i Gribskov, - det har jeg nu aldrig turdet.

mvh

Finn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 02-10-13 kl. 09:32. Emne: Og endnu en svamp
Hej Finn

Stokbeklædningen ligner helt den man ser på en stærkt pigmenteret Sodfarvet Skærmhat, og jeg synes også jeg ser noget rødligt på lamellerne, derfor vil jeg sige den art.

Jeg kan godt forstå at du synes det er træls. Der er jo to hensyn her. Et til fotografen & fotografiet; mens et andet drejer sig om artsbestemmelse.

Selv et rigtigt godt foto (fotografisk set) er ofte utilstrækkeligt, hvis det som for en svært bestemmelig svamps vedkommende, skal vise adskillige karakterer tilstrækkelig optimalt.

Jeg håber du ind imellem vil orke at tage slagsmålet med os vedr. bestemmelser, når disse ikke er lige til ud fra fotos, det vil være lærerigt for (mest) fotografer og (mest) bestemmere!

Ps. hvis du smager på svampene, vil givet vis ende med at få flere bestemmelser

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#5 Kommentar postet d. 02-10-13 kl. 11:12. Emne: Og endnu en svamp
Hej Torbjørn

Den "æder" jeg med det samme, - jeg synes faktisk også, at der var et lidt rødligt skær mellem lamellerne, når du nu nævner det, - tak for svaret.

Du må da endelig ikke få opfattelse af, at jeg bare sådan giver op, - jeg "kæmper" videre, - måske findes der en løsning, - måske skulle man bare starte med at tage sin gamle botaniklup i lommen, så kan man da i det mindste se nærmere på lameller og rør.

Hav en rigtig god dag

mvh

Finn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator