Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Bidstrup
Alm. netbladhat? (Læst 597 gange) Postet d. 25-09-13 kl. 23:37
Ganløse Ore - bøg,birk & græs.

Tør, uden lugt

Smag svag men vammel.

Vh Ole

Alm. netbladhat? (Ganløse Ore - bøg,birk & græs.
Tør, uden lugt
Smag svag men vammel.
Vh Ole)
Ole Bidstrup har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 661)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#1 Svar postet d. 25-09-13 kl. 23:47. Emne: Alm. netbladhat?
Ole, helt kort, ja. Almindelig netbladhat er mest alm under Birk og Gran.

Og du smagte på den,- respekt

Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup
#2 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 00:01. Emne: Alm. netbladhat?
Mange tak, Jette!

- den var hellerikke lækker

Vh Ole

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#3 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 10:50. Emne: Alm. netbladhat?
Jeg synes lige jeg vil dele denne viden med jer ... Det er hvad der bl.a. står i Felthåndbogen!

"Almindelig Netbladhat kan være dødeligt giftig for nogle personer. Den har to giftvirkninger: hvis den indtages rå, svarer giftvirkningen til et kraftigt mavetilfælde med sammentrækning af mavesækken, opkastninger m.v.; der er også berettet om hjertebesvær. Den er som rå ret giftig i også ret små mængder, og en af de få svampe, man ikke bør smage på, heller ikke, når man spytter ud bagefter."

Så pas på m.h.t. smagsprøver!

hilsen, Bodil

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 26-09-13 kl. 13:29. Emne: Alm. netbladhat?
Jeg kan se at teksten i felthåndbogen ikke er i øjet.

1. Man kan godt smage en lille bid og spytte den ud bagefter! - det eneste tilfælde hvor det virkelig frarådes er hos de to dødeligt giftige Spids, og Hvælvet Giftslørhat, da de kan give nyreskader allerede i små mængder.

Tilbage til Alm. Netbladhat: Den anden giftvirkning, som ikke forklares, er langt den alvorligste: Den giver en antigenvirkning. Det betyder at nogle personer, der har spiste den flere gange pludseligt bliver dødeligt syge, da, en ophobet virkning ødelægger de røde blodlegemer.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#5 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 20:32. Emne: Alm. netbladhat?
Ja Torbjørn, det har jeg set ... Også i felthåndbogen ... Men mit indlæg var præcis møntet på, at der blev svaret "respekt" fordi der var blevet smagt på den ...

Så hvis du mener det er vigtigt at få det rettet i felthåndbogen, må du da diskutere det med forfatteren (Jens Chr Schou - så vidt jeg husker)

Hilsen, Bodil

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup
#6 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 21:27. Emne: Alm. netbladhat?
Hej Bodil & Torbjørn.

Jo, jeg læste felthåndbogen da jeg kom hjem og fik mistanke om at det kunne være Alm Netbladhat.

jeg tog ikke Jettes "respekt" for andet end respekt for at jeg indimellen smager på svampene som der er blevet opfordret til for at få ID.

Jeg behøver ikke smage på den her mere, mener den er til at genkende

Antigeneffekten er virkelig skræmmende!

Som jeg har forstået det er håndbogen en wikipedia-ting så hvis der skal rettes i den, kan man bare gøre det.

Historikken bliver gemt

Vh Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator