Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kristoffer Hansen
Er dette filtet rørhat? (Læst 479 gange) Postet d. 26-09-13 kl. 15:20
Har ved hjælp af felthåndbogen fundet frem til, at dette nok er en filtet rørhat. Har jeg ret?

Fundet på mos under i åben skov i nærheden af både løv- og nåletræer. Samme sted var der en rig forekomst af violet ametysthat.Smag mild, rør kun let blånende ved tryk - det tog et par minutter tror jeg, før jeg kunne se den blå farve. Kød ikke blånende i det første minut efter, at jeg pillede hatten fra hinanden.

Seden Skydeterræn, Odense den 25. september.

Er dette filtet rørhat? (Har ved hjælp af felthåndbogen fundet frem til, at dette nok er en filtet rørhat. Har jeg ret?

Fu)
Foto: Billede 1
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Kristoffer Hansen
#1 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 15:23. Emne: Er dette filtet rørhat?
Billede 2. Hatoverside. Tør og ikke fedtet/slimet i hvert fald. Hvis med filt menes fornemmelse som julefilt eller fløjl, så synes jeg ikke jeg direkte kunne se mærke dette. Ingen regn i Odense på fund-dagen.

Er dette filtet rørhat? (Billede 2. Hatoverside. Tør og ikke fedtet/slimet i hvert fald. Hvis med filt menes fornemmelse som )
Kristoffer Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kristoffer Hansen
#2 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 15:24. Emne: Er dette filtet rørhat?
Billede 3. Gennemskåret.

Er dette filtet rørhat? (Billede 3. Gennemskåret.)
Kristoffer Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 26-09-13 kl. 15:41. Emne: Er dette filtet rørhat?
Hej Kristoffer

Jeg tror det er den nærliggende forvekslingsmulighed Vaskeskinds-rærhat på grund af det tilsyneladende hvide hatkød, Filtet Rørhat har blegt gulligt hatkød, men det er desværre også nødvendigt at vide om ¨stokbasis havde gule mycelietråde, eller ej! gullige så er bestemmelsen korrekt, hv8is ikke er jeg stærkt i tvivl!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Kristoffer Hansen
#4 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 15:57. Emne: Er dette filtet rørhat?
Mange tak for svaret.

Uha, det er vist ikke så let. Jeg tror ikke vi kommer det nærmere end vaskeskinds-rørhat/filtet rørhat så. Desværre. Skal man bruge lup for at se de karakterer du nævner?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 26-09-13 kl. 16:53. Emne: Er dette filtet rørhat?
Du kan godt se de gule mycelietråde uden lup Kristoffer

Du stiller et spørgsmål i en svær gruooe!

Jeg vil ikke skjule at det er en svær gruppe. Kødfarven kan også være drilagtig, idet Kædfarven kan også være drilagtig: Er den hvid i de centrale dele må den være ok, men kan godt være gult lige under hathuden og over rørlaget. Jeg ved godt´det lyder rigtig besværligt, men ud fra de to karakterer lykkes det som regel mig at nå til en afgørelse på friske eks.!

Held og lykke med det!

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator