Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Spørgsmål om rørhat (Læst 482 gange) Postet d. 26-09-13 kl. 16:45
Jeg ved, at rørhatte er vanskelige, men jeg prøver lige med et par stykker fra i dag - Billesborg Indelukke, hvor der var mange rørhatte i forhold til, hvad jeg ellers ser i tilsvarende skove.

Denne stod under bøge. Hatten var ca. 50 mm bred. Stokken lidt kølleformet 8-15 mm bred., ca. 6 cm høj. Ingen lugt.

Spørgsmål om rørhat (Jeg ved, at rørhatte er vanskelige, men jeg prøver lige med et par stykker fra i dag - Billesborg In)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 16:46. Emne: Spørgsmål om rørhat
Helt gul på undersiden. Stokken rødlig

Spørgsmål om rørhat (Helt gul på undersiden. Stokken rødlig)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 16:48. Emne: Spørgsmål om rørhat
Ved gennemskæring var stokken lidt rødlig forneden. Den har ikke skiftet farve efter gennemskæringen, bortset fra, at det rødlige måske er blegnet lidt.

Spørgsmål om rørhat (Ved gennemskæring var stokken lidt rødlig forneden. Den har ikke skiftet farve efter gennemskæringen)
Besvar | Kommentér

René Dyrberg

Svaraktivitet:

(2)
#3 Svar postet d. 26-09-13 kl. 17:52. Emne: Spørgsmål om rørhat
Hej

Dette er uden tvivl en Rødsprukken Rørhat. Du kan let kende den på de tydelige sprækker i hatten, som rødmer. Den har også røde farver på stokken.

Rent kulinarisk hører den til de ringeste af rørhattene, da den hurtigt bliver meget svampet og uden særlig smag. Derudover er den ofte angrebet af larver.

Kan ligne Dugget Rørhat, som jeg kan se, du også har fundet, men den mangler sprækkerne og er ofte lidt kraftigere og gerne med en lidt mørkere hat.

Med venlig hilsen

René

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 27-09-13 kl. 04:37. Emne: Spørgsmål om rørhat
Hej Gerner

Se ,mit andet svar. - Sprækningen betyder stort set intet. Med de karakterer er det Rødsprukken, hvis hatten er filtet under lup. Finsprukken Rørhat ligner Rødsprukken, men har et kraftigt farveskift i stokken ved gennemskæring, både i blåt og rødt.

Velkommen til F&N Rene!

mvh

Torbjørn (en af artskoordinatorerne for svampe).

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 08:53. Emne: Spørgsmål om rørhat
Tak, Torbjøn, men jeg er lidt isikker.

Hvis der ikke er kraftigt farveskift, og det er det ikke, så det er ikke finsprukken.

Hvis er ikke er filtet overflade er det ikke rødsprukket, og så må det være noget helt tredie, hvis jeg forstår dig ret ??

Jeg har ingen god lup, og jeg er ikke sikker på, hvordan filtning skal se ud, men jeg har forsøgt mig med et nærbillede. Måske kan du se, om den er filtete ?

Spørgsmål om rørhat (Tak, Torbjøn, men jeg er lidt isikker.
Hvis der ikke er kraftigt farveskift, og det er det ikke, så)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 27-09-13 kl. 09:08. Emne: Spørgsmål om rørhat
Tak Gerner

Det er en klar Rødsprukken du har fat i, på grund af den tæt plydsede filt, som er tydelige på dit foto. Finsprukken Rørhat kan såvidt jeg ved kun adskilles på de kraftige farveskift i stokkødet. Der er flere gode kendetegn på Dugget Rørhat, i forhold til Rød, og Finsprukken er det vigtigste at filten er så fin at den ikke opløses hverken under lup, eller med et godt kamera, som dit Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#7 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 13:41. Emne: Spørgsmål om rørhat
Fint, tak til jer begge

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator