Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken flot poresvam ? (Læst 401 gange) Postet d. 26-09-13 kl. 16:58
Set i dag i Billesborg Indelukke på liggende, gammel, tør nåletræsstamme. Flot, meget lys, rent hvid underside. Måske randbæltet hovporesvamp, men jeg har aldrig set den så lys i den størrelse.

Hvilken flot poresvam ? (Set i dag i Billesborg Indelukke på liggende, gammel, tør nåletræsstamme. Flot, meget lys, rent hvid)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 26-09-13 kl. 18:08. Emne: Hvilken flot poresvam ?
Hej Gerner

Hvordan er konsistensen? Det ligner meget Dr Fry æohmrt Ftåbr-kødporesvamp! Jeg vil om muligt bede di om at indlægge et godt foto af ovdrsiden,. sdet vandret. Jeg ved godt at du ikke bryder dig om at smage på svampe, men jeg vil blive meget glad hvis du gør det alligevel. Blot en lille bid, og så lægge mærke til om den får en bitter eftersmag - deDisse ting er nødvendige for en sikker bestemmelse!

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 26-09-13 kl. 18:37. Emne: Hvilken flot poresvam ?
Hej Torbjørn,

Tak for dit svar. Mon der er noget galt med dit tastatur - for flere af ordene er faktisk temmelig svære at forstå ?

Om konsistensen kan jeg jeg sige, at den er hård, måske en anelse blød og lidt "falsk" fedtet på overfladen. Jeg har et billede her fra en anden vinkel - mon det dækker det, du ønsker ?

Jeg har intet belæg ved hånden, men kan nok finde svampen igen og prøve at bide i den.

Så du forresten, at jeg havde smagt på den skørhat, hvor du forleden efterlyste smagen ? - se linket HER

Hvilken flot poresvam ? (Hej Torbjørn,
Tak for dit svar. Mon der er noget galt med dit tastatur - for flere af ordene er fak)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 26-09-13 kl. 18:48. Emne: Hvilken flot poresvam ?
Jeg så det godt Gerner, tak skal du have!

Jeg har svært ved at se ordentligt i øjeblikket på grund af rindende øjne. Har været syg de sidste 4 dage

det var ofte lidt træls på svampelejren!

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 16:31. Emne: Hvilken flot poresvam ?
Jeg har været ved svampen igen og lavet et udsnit. Den er ganske vist hård at røre ved, men i hvert fald i den tyndere del gik en hobbykniv let igennem. Som det ses, rødmedede den let ved gennemskæringen, og porelaget er gulligt.

Den smagte ikke af noget som helst. I dag bemærkede jeg desuden nogle dråber på undersiden af svampen, så mon ikke det "bare" er en randbæltet hovpore

Hvilken flot poresvam ? (Jeg har været ved svampen igen og lavet et udsnit. Den er ganske vist hård at røre ved, men i hvert )
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 27-09-13 kl. 16:50. Emne: Hvilken flot poresvam ?
Tak igen Gerner - og jo, jeg er helt enig i at det er en ung Hovporet

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 17:29. Emne: Hvilken flot poresvam ?
OK, tak

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator