Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jes Elnif
Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter (Læst 783 gange) Postet d. 27-09-13 kl. 18:22
Fundet d.d. på sand. På Mols.

Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter (Fundet d.d. på sand. På Mols.)
Jes Elnif har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (680 x 536)
Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#1 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 18:47. Emne: Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter
Vel ikke Sortbæger med sandsubstratet

Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter (Vel ikke Sortbæger med sandsubstratet)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 27-09-13 kl. 19:07. Emne: Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter
Hvor stor er den Jes? - på sand nuvel, i nåleskov, klit eller hvad? Ingen "mælkesaft" eller farveændring ved brydning / gennemskæring.

Hvis den gror i nåleskov, er 2-4 cm bred, og hverken har mælkesaft eller farveskift kunne det sagtens være Leverbrun Bægersvamp (Peziza badia), hvis ikke den alle disse karakterer så bliver det for svært. Slægten Bægersvamp / Peziza er meget svær, selv for eksperter, og der er stor uenighed om artsopfattelsen.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 19:09. Emne: Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter
Jeg kunne heller ikke læse - alene størrelsen indikerer at det ikke er Leverbrun Bægersvamp (med mindre den var meget ung), men det kan vel afklares hvis der var flere eks. / eller dukker flere op.

Hvis det er den reelle størrelse, kan jeg ikke løse problemet!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole Faaborg
#4 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 19:16. Emne: Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter
- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 27-09-13 kl. 19:19. Emne: Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter
Det hjælper desværre ikke Ole, da der er flere arter på sand, jeg afventer svaret fra Jes

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#6 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 19:20. Emne: Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter
Jeg skrev i overskriften, at den var 1 cm. i diameter og det er den også i højden. Den er fundet på, vel nærmest hede (Tirstrup Hede) og ren sandjord/hedegrus. Billedet er som overskåren.

Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter (Jeg skrev i overskriften, at den var 1 cm. i diameter og det er den også i højden. Den er fundet på,)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 27-09-13 kl. 19:27. Emne: Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter
Tak jes - jeg kan desværre ikke klare en bestemmelse, selv med mikroskopi.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#8 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 19:42. Emne: Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter
Fint nok, Torbjørn. Så har jeg da prøvet. Det sidste foto er kun af oplysende karater og ikke et spørgsmål.

Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter (Fint nok, Torbjørn. Så har jeg da prøvet. Det sidste foto er kun af oplysende karater og ikke et spø)
Klik på billedet for original størrelse (765 x 371)
Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#9 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 19:47. Emne: Hvilken svamp, ca. 1 cm. diameter
- osse tak Ole Faaborg

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator