Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Nielsen
Strandsennep? (Læst 705 gange) Postet d. 27-09-13 kl. 22:23
Fra jordvold på mark ved Lovnkær, Mariager Fjord, den 13.9.2013.

Strandsennep? (Fra jordvold på mark ved Lovnkær, Mariager Fjord, den 13.9.2013.)
Foto: Torben Nielsen
Besvar | Kommentér

gunnar birkelund

Svaraktivitet:

(1569)
#1 Svar postet d. 27-09-13 kl. 22:51. Emne: Strandsennep?
Hej Torben

Nordsø-Strandsennep lancetformede takkede blade og skulper uden udvækster.

Jeg har lige set den ved Randers Fjord, også på sandvold.

Vh. Gunnar

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Nielsen
#2 Kommentar postet d. 27-09-13 kl. 23:22. Emne: Strandsennep?
Tak for dit svar, Gunnar.

Det er vist ikke så almindelig igen.

Hilsen

Torben

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen

Svaraktivitet:

(888)
#3 Svar postet d. 27-09-13 kl. 23:30. Emne: Strandsennep?
Hej

Jeg har det lidt svært med strandsennep med de blade, hvis de hører til planten. Mit bud vil være olieræddike

Mvh. Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

gunnar birkelund

Svaraktivitet:

(1569)
#4 Svar postet d. 27-09-13 kl. 23:41. Emne: Strandsennep?
Hej igen

Ved nærmere eftersyn på hele billedet, ser jeg blade, der tilhører Olieræddike, så jeg trækker Strandsennep tilbage.

ups.

Vh. Gunnar

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#5 Kommentar postet d. 28-09-13 kl. 12:09. Emne: Strandsennep?
De læsere, der ikke er hjemmevante i kulturplanternes verden vil sikkert overraskes lidt ved at få at vide, at det faktisk er en slags radise (Raphanus sativus)

Olieræddike, Raphanus sativus var. oleiformis er en af de mange varieteter af denne art. Det er vist det samme som foderrædikke. Den dyrkes nu hyppigt som efterafgrøde og dukker derfor op mange steder.

FinnR

Besvar | Kommentér

Torben Nielsen
#6 Kommentar postet d. 28-09-13 kl. 21:44. Emne: Strandsennep?
Tak for korrektionen.

Hilsen

Torben

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 06-08-16 kl. 18:50. Emne: Strandsennep?
Især til FinnR

Jeg vil nu mene omvendt. At det er radisserne, som er en slags Ræddike!

De hører til den samme botaniske art, som så vidt jeg ved ikke har nogen fællesbetegnelse på dansk (akkurat ligesom arten Bos taurus og som arten Gallus gallus).

Skal der være kun eet dansk botanisk navn på helarten Raphanus sativus - så må dette være det gammeldags Ræddike.

Radisen er en moderne lille fin baby-ræddike. Relativt ny på det danske spisebord. 1800-tallet? Ræddiken er vel middelalderlig? Hvem har dyrkningshistorierne?

hilsen fra Henry

PS: jeg har lige lavet en anmodningstråd for at få genindført, at man kan have lov til at kalde den almindelige Olie-Ræddike for Ræddike. - se linket HER I det mindste.

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 06-08-16 kl. 23:18. Emne: Strandsennep?
Det var ellers en gammel tråd at tage op! Umiddelbart lyder det meget rimeligt at kalde hele molevitten for ”ræddike” på dansk, og så skelne medlem forskellige sorter og varieteter vha. præfikser.

Imidlertid har Johan lange (Ordbog over Danske Plantenavne 1960 11 forskellige navne med ræddike (fx roeræddikke, månedsræddikke og minsandten almindelig ræddike) og fem med radise (fx strasburgerradise og slangeradise), foruden rafanelle.

Det ældste registrerede danske navn er Radise, angiveligt Det Arnamagnæanske håndskrift nr. 187 fra begyndelsen af 1400-tallet. Det er ikke godt at vide hvilken sort, der hentydes til her .

Lange mener, at det danske navn Radise skal bruges om Raphanus sativus L. var. esculentus subvar. radicula Perss. To af radisenavnene, en af ræddikerne og rafanelle anføres som ’synonymer’ her. Navnet ræddikke uden præfix bruger Lange om Raphanus sativus L. var. esculentus subvar. niger Mill., og hertil regnes resten af ræddikerne og en af radiserne.

Jeg ved ikke, om moderne radise/ræddike-dyrkere bekymrer sig om disse navne og deres taxonomiske status. Der næppe mange, der i dag vil bruge kategorien sub-varietet. Hos ”Plantefrø.dk” kaldes oleiræddikken Raphanus sativus var. oleiformis, og der opereres herunder med forskellige sorter.

Det er således ikke helt i tråd med tidligere brug at skære igennem og bare kalde hel-arten ”ræddikke”, selvom det lyder fornuftigt. Men det er et godt spørgsmål, om der egentlig er nogen, der bekymrer sig om det!

FinnR

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#9 Kommentar postet d. 07-08-16 kl. 07:50. Emne: Strandsennep?
Hej FinnR

Tak for berigtigelsen. Godt at du har opslagsbøgerne. Anledningen var, at det støder mig, at kalde Olie-Ræddiker for "Radiser".

Dansk navn til arten Raphanus sativus er både Radise og Ræddike - delvis. Hele arten hedder åbenbart ikke noget på dansk. Det er forskellige sorter og varieteter af arten, der hedder noget.

For et par år siden var dens danske betegnelse her på F&N vist nok Radise/Ræddike - se linket HER ... Hvilket er en rimelig løsning, når man ikke kan sortsbestemme et forvildet fund af arten.

Jeg foreslår i denne tråd - se linket HER ... at skråstregsnavnet til helarten bliver genoprettet.

Og siden F&N regner med varieteten var. sativus for sortsgruppen Radise, så kunne man osse sagtens oprette var. oleiformis for sortsgruppen Olie-Ræddike.

For Olie-Ræddiken er jo den almindeligt forvildede udgave af arten Raphanus sativus i Danmark. Jeg fandt den allerede forvildet i firserne, men anede ikke, hvad det var. For jeg havde endnu ikke set den brugt som afgrøde - og den stod ikke i vildartsfloraerne.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator