Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Linda Kjær-Thomsen
Hvilken busk/træ? (Læst 615 gange) Postet d. 28-09-13 kl. 14:36
Jeg troede det var en slags røn, men er det noget tjørneagtig i stedet?

Hjælp modtages!

Set i Esbjerg som en del af et krat, som muligvis er tidligere have.

Hvilken busk/træ? (Jeg troede det var en slags røn, men er det noget tjørneagtig i stedet?
Hjælp modtages!
Set i Esbj)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#1 Kommentar postet d. 28-09-13 kl. 14:37. Emne: Hvilken busk/træ?
Foto er fra 17/7-13

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 28-09-13 kl. 19:03. Emne: Hvilken busk/træ?
Hej Linda

Det er rigtigt nok, at det er Tjørn. Som ligner en Røn. Det gør de nordamerikanske, såkaldte "hanespore-tjørne" - denne brug af betegnelsen er uofficiel, og den dækker meget mere end en enkelt art. I strid med, at denne betegnelse osse bliver anvendt som et artsnavn: Hanespore-Tjørn. Men om hvad?

Der findes nemlig en hel del meget nærtstående arter (og hybrider?), som plantes (og selvsår) i Danmark. Men jeg ved ikke om andre end nu afdøde Knud Ib Christensen kunne kende dem korrekt.

Kun en af arterne er oprettet her på F&N: - se linket HER

Og den ligner da din meget godt. Men hvorledes kender man denne Crataegus flabellata fra alle de andre såkaldte hanesporetjørne? Og hvilken af dem er den, der skal hedde Hanespore-Tjørn korrekt?

KIC var i gang med at skrive artikler om amerikanske tjørne. Vist nok som forarbejde til en bog, der skulle supplere hans monografi om de europæiske tjørne - et digert værk med ganske få arter, men med uhyggeligt mange synonyme videnskabelig artsnavne.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#3 Kommentar postet d. 28-09-13 kl. 19:47. Emne: Hvilken busk/træ?
ja, det er både et svar og en masse andre spørgsmål!

Og det er jo ikke sikkert vi kommer det nærmere.

Så Crataegus sp, cf flabellata er det "rigtige" svar her?

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 16-01-16 kl. 13:25. Emne: Hvilken busk/træ?
Hej Linda

Ja her var tråden jo - og jeg har endda selv været på den.

Siden da er AFD-bogen udkommet, og den nævner godt fem forvildede slægtninge til Hanespore-Tjørn - hvoraf den almindeligst belagte netop er Crataegus flabellata.

Så vidt jeg ved, kan ingen verificere de bestemmelser, nu da Knud Ib er væk. Han så selv på al det indsamlede materiale af gruppen, og måtte bl.a. konstatere, at der ikke var bevis for forvildet forekomst af den ægte Hanespore-Tjørn i Danmark. Alt indsamlet AFD-materiale under det feltnavn var andre arter.

Jeg synes at din Jerne-Røn ligner Crataegus flabellata rigtig godt. Det kunne sagtens være den art. Men jeg kan ikke ekspertbestemme den.

Måske kan du spørge kvalitetssikretøren, om dit fund kan gå som Crataegus flabellata - eller om det skal flyttes over som en Crataegus sp.? For det hører ikke hjemme under Sorbus latifolia.

hilsen fra Henry

Forresten er både Hanespore-Tjørn og flere af de andre havearter fra gruppen blevet oprettet på F&Ns artsliste, siden dit Jerne-fund. Så argumentet med, at ud af de tilgængelige valgmuligheder, kunne det kun være Crataegus flabellata - det holder ikke længere.

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#5 Kommentar postet d. 16-01-16 kl. 13:58. Emne: Hvilken busk/træ?
Nu er den rettet til Hvidtjørn sp. cf flabellata

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator