Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. september 2013

Kanoklubbens pile



Den lokale Kano- og Kajakklub har et pilekrat på en lille halvø ud mod en større sø. Pilen er faktisk plantet for >20 siden for at konsolidere halvøen, der dengang var en sand- og mudderbanke. Udplantningskvistene blev indkøbt hos en pilekvistforhandler, så der kan sagtens være tale om hybrider eller en cultivar.

- Jeg har altid regnet med at det nok var hvidpil (Salix alba), når jeg har padlet forbi dem, og nogle af kvistene er da også blevet pænt store træer. De bliver imidlertid ofte rundbarberet for ikke helt at miste søudsigten.

Men forleden prøvede jeg om man også kan nøgle dem, og det skal man selvfølgelig aldrig prøve med pile ;-)

For det første var skuddene i krattet vildt forskellige – måske er der mere end én art. For det andet manglede bladstilkene på de mest sølvpilelignende skud helt og aldeles kirtler på bladstilken, og nogle af kvistene havde stadig store fodflige. Både skud og bladundersider er tæt uldhårede. Knopperne er flade i spidsen, som hvidpil skal være.

FinnR



Foto: FinnR hvidpil?

De senest indberettede arter i Naturbasen: