Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn Rasmussen
Kanoklubbens pile (Læst 672 gange) Postet d. 28-09-13 kl. 17:43

Den lokale Kano- og Kajakklub har et pilekrat på en lille halvø ud mod en større sø. Pilen er faktisk plantet for >20 siden for at konsolidere halvøen, der dengang var en sand- og mudderbanke. Udplantningskvistene blev indkøbt hos en pilekvistforhandler, så der kan sagtens være tale om hybrider eller en cultivar.

- Jeg har altid regnet med at det nok var hvidpil (Salix alba), når jeg har padlet forbi dem, og nogle af kvistene er da også blevet pænt store træer. De bliver imidlertid ofte rundbarberet for ikke helt at miste søudsigten.

Men forleden prøvede jeg om man også kan nøgle dem, og det skal man selvfølgelig aldrig prøve med pile

For det første var skuddene i krattet vildt forskellige – måske er der mere end én art. For det andet manglede bladstilkene på de mest sølvpilelignende skud helt og aldeles kirtler på bladstilken, og nogle af kvistene havde stadig store fodflige. Både skud og bladundersider er tæt uldhårede. Knopperne er flade i spidsen, som hvidpil skal være.

FinnR

Kanoklubbens pile (
Den lokale Kano- og Kajakklub har et pilekrat på en lille halvø ud mod en større sø. Pilen er fakt)
Foto: FinnR hvidpil?
Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#1 Kommentar postet d. 28-09-13 kl. 17:46. Emne: Kanoklubbens pile
Og her kommer et nærbillede af en knop:

Kanoklubbens pile (Og her kommer et nærbillede af en knop:
)
Foto: FinnR hvidpileknop?
Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 28-09-13 kl. 17:47. Emne: Kanoklubbens pile
- Og et andet skud, der synest at være ret forskelligt fra det første:

Kanoklubbens pile (- Og et andet skud, der synest at være ret forskelligt fra det første:
)
Foto: FinnR endnu en hvidpil?
Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#3 Kommentar postet d. 28-09-13 kl. 17:50. Emne: Kanoklubbens pile
Dette billede og forrige viser et andet skud fra samme krat, det er ikke med sikkerhed fra samme plante. Knopperne her er mindre og helt glatte. Førhen ville jeg bare have spurgt Knud Ib Christensen (forfatter af pilenøglen i Dansk flora), men den mulighed har vi desværre ikke længere. Er der er pileekspert til stede her i karplanteforum?

FinnR

Kanoklubbens pile (Dette billede og forrige viser et andet skud fra samme krat, det er ikke med sikkerhed fra samme pla)
Foto: FinnR endnu en hvidpil?, knop
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 28-09-13 kl. 18:48. Emne: Kanoklubbens pile
Hej FinnR

Der kunne være tale om den almindelige arts-hybrid, som har fået det danske navn, Lancetbladet Pil: - se linket HER

Muligvis fik den navnet, førend man var klar over, at der er tale om en krydsning. Den plantes hyppigt i Danmark (i flere sorter), og den opstår osse spontant som krydsning imellem Bånd-Pil og Selje-Pil.

Jeg nåede at lære lidt om Salix fra Knud I.C. Han mente at sortsbunken af Lancetbladet Pil altid opstår ud fra ovenstående to-arts kombination. Jeg havde ellers en idé om, at nogle af sorterne var kommet af Bånd-Pil krydset med Grå-Pil, men det kunne ikke lade sig gøre - sagde KIC. Hvorfor det var tilfældet, husker jeg ikke.

Han nåede at udgive en velfungerende dansk Salix-nøgle, der kom på papir til brug for Atlas Flora Danica - og siden var at finde i kopi på hans hjemmeside. Men han fjernede den selv fra hjemmesiden flere år før han døde - og erstattede AFD-nøglen med en meget mindre brugbar EDB-nøgle, som nu osse er væk.

Om dine Kano/Kajak-Pile er flere end Lancetbladet Pil - det kan jeg ikke afgøre, men ud fra dine billeder er der ikke umiddelbart noget i vejen for, at det alt sammen kunne være den.

Så mangler vi at afgøre - at det ikke kan være andet.

Der findes flere lignende hybrider i Danmark. Samt et par spøgelser (vides ikke, om det er arter eller artshybrider) ved navn Lådden Pil og Langbladet Pil. De ligger bestemt i kassevis i det nu nedpakkede AFD-herbarium.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#5 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 16:50. Emne: Kanoklubbens pile
Det må indrømmes, at en god del af materialet nøgles til lancetbladet pil, hvis man følger KIC''s nøgle i Dansk flora bogstaveligt. Lige bortset fra skuddet på billede 1 og 2, hvor bladene er 6-7 gange så lange som brede og årsskuddet og knoppen efter min vurdering tæt håret. Så havner man i lådden pil.

Iflg. Den Store Nordiske Flora kan hvid-pil være "sjældent uden" bladstilkskirtler, og så kunne det jo også godt være den - hvis ellers forfatteren har haft styr på tingene!

Alt i alt føler jeg mig mere på gyngende grund her med floraerne end ude ved søbredden, hvor jeg samlede den. Hvad gør man med pile nu til dags? Man kan konsultere Botanisk Museums danske herbarium, men materialet dér kan jo være bestemt af mange forskellige folk med varierende opfattelser

FinnR

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 19:34. Emne: Kanoklubbens pile
Hej FinnR

Så vidt jeg husker fra det nu aflåste Dansk Herbarium, så står det ikke særligt slemt til med ID af danske Salix fra de sidste 200 år. Materialet kan godt bruges til bestemmelses-kalibrering. Problemet er nok mere, at de videnskabelige navne har været anvendt forskelligt gennem tiden. Men visse af Salix-grupperne er da blevet bestemt af forfatterne til pile-afsnittet i Flora Nordica. Så dér er betegnelserne blevet rettet igennem - i alt fald for de vigtigste indsamlinger.

Dit Kano/Kajak-pilekrat kan sagtens bestå af flere "arter" - eller tilsvarende hybrid-taxa ("bast-arter"). F.eks. spøgelset Lådden Pil, som ikke er så sjælden i Københavns-området i bred forstand. Muligvis er Lådden Pil ikke nogen bastard, men en god art. Med østlig udbredelse.

Men der findes en lignende spøgelses-art ved navn Langbladet Pil, som K.I.C. havde med i sin AFD-nøgle - og som osse er nævnt i Flora Nordica under "rare casuals" på side 179f. Den ligner både Lancetbladet Pil og Lådden Pil, men er mere smalbladet end dem begge. Kvistbehåringen varierer en del, men er nogenlunde intermediær mellem de to ovennævnte. Og så har den påfaldende langspidsede og asymmetriske, længerevarende fodflige - og er måske lidt mere robust i bladkødet. Især er det mit indtryk, at den har en tykkere bladrand.

Flora Nordica antager, at Langbladet Pil er en hybridart, som plantes og vedvarer. Men de vil ikke ud med, hvad forældrearterne mon kan være. Jeg mener at have fundet sådan noget "Langbladet Pil" som tilsyneladende selvsået - og så må det jo være en spontan bastard. Ud over, at man ganske rigtigt osse ser den som plantet. Hvis det da alt sammen er det samme - for der kunne jo gemme sig flere nærtstående hybrid-arter, som ligner såkaldt Langbladet Pil.

Langbladet Pil er efter min mening ikke særlig sjælden - men jeg har muligvis en for bred opfattelse af, hvor mange forskellige sorter, der må regnes med til dette begreb. Disse smalbladede bastarder med Bånd-Pil var en af de bunker, jeg ikke blev færdig med ved bestemmelsen af vegetative pilekviste til Atlas Flora Danica. Hvis ikke jeg havde kunnet støtte mig til Flora Nordica og KIC''s nøgle, så havde ID-arbejdet været helt umuligt.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator