Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Charlotte Sjøstrøm
Hvilken plante? (Læst 1168 gange) Postet d. 29-09-13 kl. 14:01
Jeg stødte på denne blomst ved Silkeborg Langsø. Den stod i sumpet område i tæt bevoksning. Planten var en forholdsvis stor busk med gråblå blade.

Hvilken plante? (Jeg stødte på denne blomst ved Silkeborg Langsø. Den stod i sumpet område i tæt bevoksning. Planten )
Charlotte Sjøstrøm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 390)
Besvar | Kommentér

Niels Faurholdt

Svaraktivitet:

(656)
#1 Svar postet d. 29-09-13 kl. 14:11. Emne: Hvilken plante?
Hej Charlotte

Vi er i området for Kap-Balsamin, så det kunne godt være den. Jeg ville gerne have set om bladene har skarpe tænder.

Hvis ikke er det Spring-Balsamin.

Vent på de lokale kræfter - jeg brændte nallerne på dette spørgsmål for et par uger siden.

vh. Niels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Charlotte Sjøstrøm
#2 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 14:15. Emne: Hvilken plante?
Tak skal du have Niels. Jeg bemærkede ikke at bladene skulle være takkede.

Besvar | Kommentér

Peter Clausager
#3 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 15:03. Emne: Hvilken plante?
Det er Canadisk Balsamin. Den er fra Nordamerika, men hvordan den er kommet til DK ved jeg ikke. Den var vel nærmest ukendt indtil for en snes år siden, men nu meget almindelig langs vandløb i hvertfald i Gudenåsystemet. Man ser den ofte i ret store bestande i flere og flere rørskove. Den breder sig dog nok ikke så hurtigt, som jeg frygtede i starten.

Venlig hilsen

Peter

Besvar | Kommentér

Niels Faurholdt

Svaraktivitet:

(656)
#4 Svar postet d. 29-09-13 kl. 15:13. Emne: Hvilken plante?
Så var mit skud OK. Canadisk Balsamin kaldes som regel Kap-Balsamin på dansk. Navnet kommer af det latinske Impatiens capensis. Man kan i øvrigt undre sig over navnet, der normalt anvendes om planter fra Kaplandet i Sydafrika.

Besvar | Kommentér

Charlotte Sjøstrøm
#5 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 15:33. Emne: Hvilken plante?
Også tak til dig Peter. Den stod ganske rigtig i en rørskov, og jeg blev meget overrasket over at se så fin en blomst dér. Hvad er årsagen til, du skriver at du var bange for at den ville brede sig mere? Er den til gene for øvrige vegetation?

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 16:23. Emne: Hvilken plante?
Impatiens capensis er nytilkommen i den danske flora (ikke fra Kaplandet og nærmere fra USA end Canada). Det er en af de planter, hvor der ikke er konsensus om det danske navn, men så vidt jeg er orienteret, vil den i fremtiden gå under navnet orange-balsamin i officielle danske plantelister. På vore nabosprog indgår farven "orange" også i navnet.

Floraforfattere og navneudvalgsmedlemmer har moret sig med at samle en synonomi af de forskellige danske navne - det morsomste er appelsin-balsamin, der er en undersættelse af "orange jewelweed". Måske misforstået, men et godt ordrim

FinnR

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 09-11-13 kl. 10:42. Emne: Hvilken plante?
Hej FinnR

Faldt lige over sidste svar i denne tråd. Anledningen var planterarter, som har navn efter helt andre planter. Og her var jo det undersatte navn: "Appelsin-Balsamin". Med bindestreg.

Forstår jeg systemet rigtigt, så skal der ikke nødvendigvis bindestreg i artsnavnet Orange Balsamin. For ordet orange er en farve. Så man ville vel normalt udtale navnet i to ord. Og derfor stave det i to ord.

Kun, hvis man er i stand til at sige orangebalsamin (altså udtalt som eet enkelt ord), så bliver man nødet til at putte bindestregen ind i ordet. Hvis man altså følger skikken med at holde slægtsnavnet adskilt.

Kommentarer til dette emne ønskes.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#8 Kommentar postet d. 09-11-13 kl. 11:16. Emne: Hvilken plante?
Medmindre Orange er en fordanskning af Oranje og dermed hentyder til endnu en lokalitet i Sydafrika, for så skal bindestregen vel være der?

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#9 Kommentar postet d. 09-11-13 kl. 12:38. Emne: Hvilken plante?
Hej Stig

Nemlig! Ligesom i navnet Kap-Balsamin. Hvor meningen på dansk nok ligesågodt kunne formuleres som "Kapsk Balsamin".

Kunne man have sagt "Oranjesk Balsamin"? Altså hvis nu arten virkelig havde været fra Oranje-provinsen i Sydafrika. Stednavnet Oranje bruges vel knap nok på dansk, så det kan nok heller ikke ombøjes til adjektiv på dansk.

Hvis man vil have meningen helt tydeligt frem, så skulle arten vel hedde Orangefarvet Balsamin. Eller måske Orangefarveblomstret Balsamin.

fræk hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator