Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed (Læst 1245 gange) Postet d. 29-09-13 kl. 23:52
Har først sporeafkast i morgen, men det kan jo være at man ved at se disse 2 billeder, kan se hvad det er ...

Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed (Har først sporeafkast i morgen, men det kan jo være at man ved at se disse 2 billeder, kan se hvad d)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 23:54. Emne: Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed
fra undersiden

Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed (fra undersiden)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 08:36. Emne: Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed
Jeg ved ikke hvad det er, men prøver et par præciseringer Omtrentlig størrelse, farve helt naturlig eller ej, hat tør eller klæbrig (det første ser ud til at være tilfældet), lugt og smag.

Hvis der ikke kommer noget overbevisende bud her, må vi prøve svampeatlas. Jeg har en fornemmelse af at det ville være godt at tørre eksemplaret.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#3 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 10:39. Emne: Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed
Hej Torbjørn,

Inden jeg startede denne tråd forsøgte jeg at bestemme den via Svampeatlas - men formåede ikke at finde frem til noget overbevisende ...

Her er lidt flere oplysninger fra min hånd:

Voksested:

Stod ved en ikke særlig betrådt sti i blandet skov (den stod ved løvtræ, så vidt jeg husker ...)

Dimensioner:

Hatbredde 4½ cm og svampens højde ca 9 cm

Konsistens:

Sprød - hatten kunne let brækkes midt over, selv her til formiddag. Stokken er hul og MEGET sprød/sart, hvilket medførte, at jeg ikke kunne tage den op af jorden - den nærmest smuldrede...

Lugtede ikke af noget særligt, ligesom smagen var mild/neutral.

Så kommer vi til det vanskellige spørgsmål om farven. Der er jo altid forskel i, hvordan vi opfatter farverne udendørs og indendørs. Jeg vil mene, at de ovenstående farver måske er en anelse mere røde, end tilfældet er.

Her er et par billeder af hvordan svampen så ud indendørs - taget (med samme camera) et par timer efter plukningen.

Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed (Hej Torbjørn,
Inden jeg startede denne tråd forsøgte jeg at bestemme den via Svampeatlas - men form)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#4 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 10:40. Emne: Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed
Billedet taget inden den blev lagt til svampeafkast.

Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed (Billedet taget inden den blev lagt til svampeafkast.)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#5 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 10:41. Emne: Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed
Her er et billede af sporeafkastet

Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed (Her er et billede af sporeafkastet)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 30-09-13 kl. 11:17. Emne: Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed
Tak for dit store forarbejde Bodil

Jeg er stadig mystificeret, men foreslår at du tørrer et par eks. og sender mig, så vil jeg smide dem på svampeatlas, når jeg har mikroskoperet dem - lige i øjeblikket er jeg ikke engang sikker på slægten!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#7 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 11:38. Emne: Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed
Først: Jeg glemte at skrive, at den altså var tør (ikke klæbrig), og at hatoverfladen var meget lysere efter at den havde ligget til sporeafkast natten over ...

Dernæst: Jeg har kun denne ene (nu delt i flere stykker) svamp. ... Det skyldes, at jeg kun så denne ene "udsprungne" og een mere noget yngre svamp.

Jeg kan da godt tørre "resterne" og kan godt sende det til dig. Lad mig tilstå, at det nok ikke er SÅ vigtigt for mig - men hvis du gerne vil have materialet til mikroskopi, vil jeg gerne tilbyde at sende det til dig.

Så skal jeg lige vide, hvordan man senderr sådan noget...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 30-09-13 kl. 11:45. Emne: Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed
1. Du tørrer det over en radiator, oliefyr eller lignende, liggende på et stykke køkkenrulle, gerne over en rist, så der kan komme gennemtræk.

2. Læg den tørrede svamp (helst begge eks.) i et stykke køkkenrulle, ned i en smal, let æske, så bliver det billigere med postvæsnet, og send det til mig:

Torbjørn Borgen, Sensommervej 142, DK-8600 Silkeborg.

3. Jo jeg er stadig interesseret da den ser noget underlig ud

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#9 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 11:54. Emne: Fnug på hatterand fangede min opmærksomhed
Fint nok - jeg skal nok prøve at tørre og sende ... men jeg må skuffe dig i forhold til "begge" som du be''r om.

Jeg har ikke "den anden" svamp her - og jeg vil ikke kunne finde den igen ude på lokaliteten, idet jeg desværre ikke har markeret stedet, og jeg aner ikke præcis hvor i plantagen stedet var ...

hilsen, Bodil

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator