Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif H. Sørensen
Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!! (Læst 597 gange) Postet d. 30-09-13 kl. 18:26
Vi sidder lige nu 4 svampefolk og har problemer med den her.

Voksede på stub, formentlig bøg men det kunne også være gran. 3 knipper. Farven næsten som svovlridderhat over det hele. Smag bitter. Lugt sødlig, honningagtig.

Stokken bliver efter et døgn brunfarvet, startende foroven.

Hvidkilde 29/9 -

mvh

Pahati - Leif H. Sørensen

Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!! (Vi sidder lige nu 4 svampefolk og har problemer med den her.
Voksede på stub, formentlig bøg men de)
Leif H. Sørensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 535)
Besvar | Kommentér

Leif H. Sørensen
#1 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 18:27. Emne: Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!!
endnu et billede

Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!! (endnu et billede)
Leif H. Sørensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 535)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#2 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 18:30. Emne: Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!!
kan forstå, at Pahatis Åbent Hus er startet ...

det ville så ikke hjælpe, at jeg var tilstede, fordi je´ ka´tte li´ få den til at stemme med noget heller ...

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#3 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 18:32. Emne: Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!!
det sku´ da li´ være Svovl-Ridderhat ud fra det 2. billede ...

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#4 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 18:34. Emne: Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!!
lamellerne forekommer dog tilhæftede, og hvad med lugten?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 30-09-13 kl. 19:19. Emne: Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!!
Jeg vil da også mene Svovl-Ridderhat. Er lugten gasagtig? så er den ok.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 30-09-13 kl. 19:25. Emne: Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!!
Jeg kan ikke forlige mig med at det skulle være noget omkring Svovl-ridderhat med den voksemåde, men jeg har ingen oplagte bud. Det ville være oplagt at spørge svampeatlas (læg den blot ind som "fungus"), Jacob Heilmann-Clausen er jo ekspert i Ridderhatte.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#7 Svar postet d. 30-09-13 kl. 19:35. Emne: Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!!
Jeg kan godt følge Torbjørn, men når jeg kigger i den splinternye Ridderhatte-bog fra Svampeforeningen kan jeg ikke se andet end, at den ligger indenfor variationsbredden for arten. Dette eksemplar er stærkt knippedannende, men der findes dog eksemplarer, der vokser 2-3 sammen.

Ole

Besvar | Kommentér

Leif H. Sørensen
#8 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 19:38. Emne: Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!!
Svovl-ridderhat er det med garanti ikke- lugten er sød, honningagtig og langt fra svovlridderhat.

Vi ville også have lagt den ind i svampeatlas, men vi kan åbenbart ikke få lov til at komme på i aften.

mvh

Leif H. Sørensen

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#9 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 19:50. Emne: Gullig knibevoksende svampe på stub?? Hjælp!!!!
Så glæder jeg mig til resultatet.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator