Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Turrapporter

Torbjørn Borgen
En ganske særlig dag (Læst 4683 gange) Postet d. 02-10-13 kl. 14:40
En ganske særlig dag (
For ca. 1.5 år siden studsede jeg over en kødpigsvamp fra Hune plantage (nær Blokhus), som findern)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede

For ca. 1.5 år siden studsede jeg over en kødpigsvamp fra Hune plantage (nær Blokhus), som finderne Karin og Erling Fagerberg havde vist på F&N. Efter at have spurgt ind til økologien (den voksede under gran) kunne jeg ikke forlige mig med at det skulle være Skællet Kødpigsvamp som de havde bestemt den til, men tænkte at det måske kunne være Blåfodet Kødpigsvamp, som er kendt fra den nærliggende Blokhus Klitplantage.

Frejdigt nok inviterede jeg mig selv på besøg med overnatning i år, hvilket de underligt nok tog imod, selvom vi jo kun kendte hinanden fra nettet.

Imidlertid blev den allersidste atlas-svampelejr henlagt til Vendsyssel (Thise nær Brønderslev), og jeg tænkte at det måtte være muligt at slå to fluer med et smæk. Resultatet blev en intensiv korrespondence med finderne og vi aftalte at en håndfuld deltagere skulle komme til deres sommerhus til en kop kaffe hvorefter vi skulle bese herlighederne d. 23.09.2013.

På grund af alvorlig sygdom i den nære familie blev den del af aftalen ikke til noget, men også fordi der pludselig viste sig overvældende interesse på svampelejren for at komme til Hune. Men trods stor travlhed, og at det ret beset var meget helt ubelejligt for Fagerberg med familie, så stod Erling foran den 1. røde låge i Hune og ventede på os da vi kom.

Vi fandt hurtigt pigsvampen, faktisk 3 mycelier af den, og jeg så straks at det var en typisk Skællet Kødpigsvamp (og at jeg havde fejltolket af fotografierne, og stillet en masse mennesker noget forkert i udsigt). Ved det ene mycelium var der dog også nogle unge fyrretræer, og det fik mig kort til at overveje om det skulle være Småskællet Kødpigsvamp (Sarcodon squamosus) i stedet for, en art som ligner meget og som indtil for få år siden ikke var systematisk adskilt fra denne, men myceliet lignede helt de to andre, hvor der ikke var fyr i nærheden, så jeg er nu helt overbevist om bestemmelsen.

Men det var nu ikke det eneste der ventede os:

I randen af samme sti som det første mycelium, stod et eks. af den kritisk truede Violetbrun Duftpigsvamp. Det store hotspot viste sig imidlertid at være et område omkring en dyb, vandfyldt afvandingsgrøft under tætte rødgraner: Her var der udover 3 mycelier mere af Violetbrun Duftpigsvamp, de sårbare til moderat truede, Vellugtende Læderpigsvamp (ca. 15 mycelier), Rust-korkpigsvamp og Bæltet Korkpigsvamp). Endvidere var der det første nordjyske fund af Stolt Ridderhat (Tricholoma stans), samt turens helt store clou: Duftende Ridderhat (Tricholoma matsutake), der kun er fundet meget få gange i DK, og som Jacob Heilmann-Clausen, medforfatter til en netop udkommet bog om de nordeuropæiske Ridderhatte, kun kendte fra Nordskandinavien. Der var hele 5-6 mycelier. De ville have indbragt flere tusinde kr. på det japanske og amerikanske marked, da de handles i priser der kan sammenlignes med trøfler.

Et andet sted var der den smukke, sjældne Sortskællet Væbnerhat, samt på hovedstien, Vellugtende Knoldfod, en ret sjælden svampeparasit knyttet til Lerbrun Tåreblad.

Tillad mig, i dette åbne forum, at rette en varm tak til Karin og Erling Fagerberg fra mig selv og de øvrige deltagere, for jeres interesse, engagement, og brug af jeres dyrebare tid, til at give os en helt uforglemmelig dag

I første omgang lægger jeg fotos ind af Skællet Kødpigsvamp som Erling viste os, og Duft-ridderhat, flere kan evt. komme på tale:

Torbjørn Borgen (Silkeborg).

Kommentér

Tom Smidth
#1 Kommentar postet d. 02-10-13 kl. 15:53. Emne: En ganske særlig dag
Ja, det var en rigtig fin dag ;)

Kommentér

Ebbe Kristensen
#2 Kommentar postet d. 02-10-13 kl. 20:18. Emne: En ganske særlig dag
Hej Torbjørn

Lyder som det var dagen der gjorde hele turen værd at være med på.

Vi andre kan jo så græde over vi ikke havde muligheden for at deltag.

Fandt i nogle nye arter for DK?

Mvh. Ebbe

Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 02-10-13 kl. 21:19. Emne: En ganske særlig dag
Jeg kan godt forstå at du gerne ville have været med Ebbe! - Ja, der blev fundet ca. 8 nye danske arter, halvdelen barksvampe, men også en stor hvidlig art, Tætbladet hekseringshat (Lepista densifolia), en sjælden, overvejende nordlig art. Aksel fandt den lille olivengrå Clitocybe foetens, som jeg fandt som ny DK-er sidste år nær Herning - jo, der blev minsandten også fundet Russula firmula som ikke officielt er fundet før i DK, selv om Erik Rald har den fra Tisvilde, det var lige hvad jeg kunne komme på af nye og sjældne sager, udover altså Duft-Ridderhat - forstås - - -. Det mest spændende for mig var udover Hune, Tolne skov nær Frederikshavn, og Råbjerg Mile - desværre var de fleste lokaliteter ikke oppe, især ved kysten havde det været meget tørt .

Kommentér

Hans Øllgaard
#4 Kommentar postet d. 02-10-13 kl. 22:05. Emne: En ganske særlig dag
Herligt at høre svampebegejstring !

Hilsen, Hans

Kommentér

Morten DD Hansen
#5 Kommentar postet d. 03-10-13 kl. 10:10. Emne: En ganske særlig dag
Fed historie! Og tillykke med de mange fine fund

Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 03-10-13 kl. 13:01. Emne: En ganske særlig dag
Tak skal I have for jeres reaktioner - jeg bliver stadig varm indeni blot ved at tænke på turen Torbjørn

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#7 Kommentar postet d. 06-06-16 kl. 13:33. Emne: En ganske særlig dag
- og som førstegangslæser her en tre år efter , fornemmer man "suset og glæden"

Dejlig beretning, Torbjørn, og herligt at finde nyt på FugleogNatur "ideligt" ...

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator