Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ebbe Kristensen
Kan der sættes navn på denne røde sag (Læst 739 gange) Postet d. 03-10-13 kl. 19:53
Fra Rådmandshaven, Næstved d.d.

Fundet på undersiden af gammel bøgeruin, dog fri af jorden.

frugtlegemerne 5 mm udragende. Stokken er lagrød, selve "sporehuet" er rødbrunt. Belæg haves så hvis flere oplysninger ønskes eller nærbilleder kan det klares.

Kan der sætte navn på?

Mvh. Ebbe

Kan der sættes navn på denne røde sag (Fra Rådmandshaven, Næstved d.d.
Fundet på undersiden af gammel bøgeruin, dog fri af jorden.
frugtl)
Ebbe Kristensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#1 Kommentar postet d. 03-10-13 kl. 19:59. Emne: Kan der sættes navn på denne røde sag
Det ligner en Stemonitis af en art,Ebbe.

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Steen Kryger
#2 Kommentar postet d. 05-10-13 kl. 09:38. Emne: Kan der sættes navn på denne røde sag
Jeg tror snarere det er en Arcyria (hårboldefamilien) af en slags, som måske er lidt indtørret.

Skal den bestemmes til art, skal der mikroskopi til.

Jeg har ikke lige et link der viser nøjagtigt dit billede, men vedhæfter en jeg selv har fundet, og hvordan den kom til at se ud.

Mvh Steen

- se linket HER incarnata / Arcyrie incarnate&tag=Arcyria incarnata&gro= 1

Kan der sættes navn på denne røde sag (Jeg tror snarere det er en Arcyria (hårboldefamilien) af en slags, som måske er lidt indtørret.
Ska)
Foto: Arcyria sp
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(336)
#3 Svar postet d. 05-10-13 kl. 09:45. Emne: Kan der sættes navn på denne røde sag
Jeg er med på Arcyria, måske A. denudata, selv om den ikke er helt så rød.

Ole

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#4 Kommentar postet d. 05-10-13 kl. 21:00. Emne: Kan der sættes navn på denne røde sag

Takker alle!

Jeg er helt med på A. denudata, også kaldet Karminrød Skålsvøb

Mvh. Ebbe

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#5 Kommentar postet d. 05-10-13 kl. 21:01. Emne: Kan der sættes navn på denne røde sag

Kan da lige tilføje at jeg har et lille stykke af den liggende lidt fugtigt i en "tube", håber den udvikler sig

.

Mvh. Ebbe

Besvar | Kommentér

Steen Kryger
#6 Kommentar postet d. 06-10-13 kl. 13:26. Emne: Kan der sættes navn på denne røde sag
Hej Ebbe

Jeg hjemtager altid en lille prøve, hvis jeg skal forsøge at bestemme slimsvampene til art, men min erfaring er, at det er svært, at få dem til at modne rigtigt.

Stemonitis er næsten den eneste undtagelse.

Mvh Steen

Besvar | Kommentér

Steen Kryger
#7 Kommentar postet d. 18-10-13 kl. 18:29. Emne: Kan der sættes navn på denne røde sag
Hej Ebbe

Hvordan gik det med din prøve af Arcyria''en?

Der findes mindst 7 røde Arcyria''er i Danmark, så ekstra information om den er nok en fordel, hvis den skal bestemmes til art. Den kan også registreres som Arcyria sp.

Mvh Steen

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#8 Kommentar postet d. 19-10-13 kl. 13:28. Emne: Kan der sættes navn på denne røde sag
Hej Steen

Det lykkedes ikke, de tørrede ud for mig.

Tak for du spurgte

Vh. Ebbe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator