Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvad er Rødmende Fluesvamp værd som spisesvamp? (Læst 1203 gange) Postet d. 06-10-13 kl. 08:16
Ja, jeg er en kujon, for jeg har ikke selv prøvet den.

Men nogle vurderinger ville da være velkomne?

Den deler jo den stribede ring med Høj Fluesvamp. Hvordan adskilles de 2 arter lettest. Kan man få ubehageligheder ved denne forveksling?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 06-10-13 kl. 09:24. Emne: Hvad er Rødmende Fluesvamp værd som spisesvamp?
Jeg er på vej i felten, så kun meget kort nu.

Jeg synes Rødmende Fluesvamp er en udmærket madsvamp - men i samme åndedrag er det bestemt ingen (næsten-)begynder spisesvamp! Jeg spiser den af og til især tidligt på sæsonen for f.eks. at drøje lidt på kantarellerne, da den har en meget neutral smag.

De gode karakterer er den manglende lugt, dens rødmen, og så har Høj Fluesvamp en noget mere grålig stok - men som vi ved er især den første, meget variabel. Det er let nok hvis man har en nogenlunde intakt lugtesans

Høj Fluesvamp er ikke (næppe) giftig, så der sker næppe andet end at svamperetten kommer til at smage dårligere, på grund af den sidste skarpe kartoffel / ræddike smag og lugt!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(10)
#2 Svar postet d. 06-10-13 kl. 09:55. Emne: Hvad er Rødmende Fluesvamp værd som spisesvamp?
Jeg synes også, at Rødmende Fluesvamp er en udmærket spisesvamp, men med måde og den skal gennemvarmes. Jeg kender folk, der var begejstrede for den og spiste den i mængde indtil en dag, hvor de slet ikke kunne klare bare at se den. Og jeg kender en anden tilhænger, som godt kunne lidt, at der var lidt bid i svampen efter tilberedningen. Men undrede sig over lidt maveubehag derefter, hvilket dog ikke fik hende til at stoppe. Men nu gennemvarmer hun.

Høj F. har jeg spist en enkelt gang. Jeg fandt den af lignende kvalitet som Rødmende F. Det med kartoffelsmag er hos Kugleknoldet F. Men den er for viderekommende, da den af mindre vidende kan forveksles med Panter F.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 06-10-13 kl. 12:03. Emne: Hvad er Rødmende Fluesvamp værd som spisesvamp?

Tak for svarene.

Adskillelsen fra Panter-Fluesvamp volder jo ikke de store problemer: snehvide skæl på hatten og skarp kant/valk på knolden.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(10)
#4 Svar postet d. 13-10-13 kl. 09:23. Emne: Hvad er Rødmende Fluesvamp værd som spisesvamp?
Nej, det gør den ikke for os, men andre.......?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(4)
#5 Svar postet d. 13-10-13 kl. 09:49. Emne: Hvad er Rødmende Fluesvamp værd som spisesvamp?
Det er også derfor at spiselige fluesvampe, KUN er en sag for erfarne. Som sagt kan jeg godt lige den rødmende, men også Brun Kamfluesvamp er fin, selv om der ikke er så meget kød på den, den er ofte fremme allerede tidligt på sæonen, så en cocktail af den og rødmende fluesvamp bruger jeg af og til til at drøje på kantarellerne - det går fint da de ikke har så meget engensmag!

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator