Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bo Skelmose
Oprindelig skov? (Læst 2971 gange) Postet d. 09-10-13 kl. 14:48
Hej

Ved ikke lige hvilket forum jeg skal spørge i, så jeg prøver her.

Nogen der ved hvor der findes oprindelig skov i Danmark - ikke skov som der ikke er blevet fældet træer i, men skov som aldrig har været opdyrket og altså "nedlagt" - eller drevet intensivt med skovbrug? Det må vel nærmest være oprindelig naturskov jeg spørger efter

Selv forestiller jeg mig Rold Skov og Store klinteskov på Møns klint...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 09-10-13 kl. 15:18. Emne: Oprindelig skov?
Der er nogle stejle søskråninger ved Silkeborg, som i det mindst ser ud til at have meget lang kontinuitet, bedømt på forekomster af bl.a. Skællet Fåreporesvamp, formodet ubeskrevne arter af Kødpigsvamp, samt Sorthvid Troldporesvamp. Stederne er kendte af ret få mykologer samt skovmyndigheder´ne i Silkeborg, men vi er ømme over dem. Et eller flere kan fremvises efter nærmere kontakt.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#2 Kommentar postet d. 09-10-13 kl. 15:46. Emne: Oprindelig skov?
Suserup skov ved Tystrup sø.

vh Jesper

Besvar | Kommentér

Lars Hansen
#3 Kommentar postet d. 09-10-13 kl. 16:59. Emne: Oprindelig skov?
Draved Skov i Sønderjylland hører vel også til på listen - og sikkert nogle stykker mere.

Dertil kommer de gamle "bondeskove", hvor man traditionelt hentede træ efter behov, men aldrig foretog nyplantning. Mange af disse er i dag gjort "rationelle", men der er stadig mange tilbage, specielt i morænelandskabet. Her findes stadig en omtrent autentisk flora. Disse skove var bøndernes "sparekassebog", hvor man i dårlige tider kunne hente en lille ekstraindtægt.

Når vi taler skov, bør der skelnes mellem de forskellige produktionstyper. Og så har vi ikke 16 %(?) skov i Danmark, men vel højst 3-4 % - svarende til begyndelsen af 1800-tallet, hvor det stod værst til. Eller svarende til Paraguay, hvor der dagligt (!) ryddes ca. 1000 ha. skov for at øge soyaproduktionen.

Mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(39)
#4 Svar postet d. 09-10-13 kl. 17:33. Emne: Oprindelig skov?
Syd for Willestrup mod Brøndbjerg er der en stejl skrænt øst for åen, som blev udlagt til urørt skov for en snes år siden. Den var da drevet meget ekstensiv.

I Sjelle-, Lillering-, Storring- og Stjær Stenskov er der enkelte små områder hvor der ikke har været drevet intensiv skovdrift, men meget er blevet ødelagt af store maskiner de sidste 10 år.

På flere små øer og holme fx. i Stavns Fjord er der nogle bevoksninger på kystskrænterne, som har været uddyrkede men afgræsset.

Ved Gl.Rye og Tulstrup er der nogle gamle hedearealer, der er sprunget i skov men har været udnyttet til brændehugst.

Se evt. på geodætiskkort hvor højdekurverne ligger tæt og sammenlign med historiskkort for ekstensiv signatur.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(43)
#5 Svar postet d. 11-10-13 kl. 08:16. Emne: Oprindelig skov?
Lidet ved Suserup, Draved og nogle kystskrænter og måske et par småøer.. Vel også de tilbageværende egekrat i Midt- og Vestjylland. - Jeg ved ikke med Rold Skov. - Dertil lidt naturgroet skov af nyere dato, f.eks. på Vorsø.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#6 Kommentar postet d. 11-10-13 kl. 10:48. Emne: Oprindelig skov?
Hej

Så er der Bolderslev Skov i Sønderjylland - har vist aldrig været drænet - se bl.a. her :

- se linket HER

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Lise Madsen
#7 Kommentar postet d. 11-10-13 kl. 13:09. Emne: Oprindelig skov?
Skjørring Nederskov, var indtil midt i 90''erne næsten uberørt, men desværre ikke nu det skyldes vel at staten forlanger skat så folk må finde på en måde at få penge ind så de kan betale, skoven er omtalt i et nr. af Gejerfuglen, der er flere små stumper lange Lyngbygård å med så dybe skrænter der har forhindret dyrkning som Jens også omtaler.

VH Lise

Besvar | Kommentér

Bo Skelmose
#8 Kommentar postet d. 13-10-13 kl. 15:30. Emne: Oprindelig skov?
Tak for de mange forslag - i en udsendelse om skovens natur har jeg foreløbelig disse skove med - med de klenodier de nu har og de problemstillinger der skal berøres.

Problemet kan jeg hurtigt se - hver eneste skov kan nemt bære en halv time med deres natur, problemer og arter men det hele skal ende i et halvtimes program.

Bangsbo Skov, Frederikshavn

Askevæld, Asketoptørrer - fjernelse af dødt ved.

Store Klinteskov, Møns Klint

Art der har overlevet: Kejserkåbe

Silkeborgskovene.

Art der har overlevet: Skællet Fåreporesvamp, Sorthvid Troldporesvamp

(eller har brug for uberørt skov)

Suserup Skov

Naturvidenskabeligt område

Art????

Stagsrode skov, Vejle

Art der har overlevet: Stor gøgeurt

Rold Skov

Art der har overlevet: Fruesko

Bolderslev Skov, Sønderjylland

Art der har overlevet: Bjergsalamander

Feldborg plantager

Nåleskov - ikke meget af oprindelig natur

Flådeege forsøgt udsået.

Skovene ved Moesgaard, Århus

Genopretning hjælper: Løvfrø

Genudsætningerr 1985

Jægersborg dyrehave

Genintroduktion - rigtigt eller forkert.

Eghjort

Fjernelse af dødt ved - uoverenstemmelse mellem hvad man vil og gør. Flådeege.

Arter der er uddøde i skoven - i nyere tid.

Sommerfugle, biller, orkideer oa. - Hvilke???

Besvar | Kommentér

Bo Skelmose
#9 Kommentar postet d. 13-10-13 kl. 15:43. Emne: Oprindelig skov?
Nå - det blev lidt rodet i forhold til hvad jeg havde forestillet mig, men det kan da tydes ;)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator