Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

René Dyrberg
Hvilken Slørhat? (Læst 282 gange) Postet d. 10-10-13 kl. 20:01
Hej

Har lidt brug for hjælp til denne. Jeg fandt denne slørhat i dag (Jeg er i hvert fald ret sikker på, det er en slørhat). Den voksede i bøgeskov. Der stod denne og et lille eksemplar, som lignede, bare mindre. I kan se, hvordan den ser ud på billedet. Jeg har den med hjem, så I kan bare spørge ind, hvis der er brug for detaljer. Lugten er ret underlig. Som en mellemting af radise og noget vammelt.

Håber, I kan hjælpe.

Med venlig hilsen

René

Hvilken Slørhat? (Hej

Har lidt brug for hjælp til denne. Jeg fandt denne slørhat i dag (Jeg er i hvert fald ret sik)
Foto: René Dyrberg Andersen
Klik på billedet for original størrelse (709 x 481)
Besvar | Kommentér

René Dyrberg
#1 Kommentar postet d. 10-10-13 kl. 20:01. Emne: Hvilken Slørhat?
Endnu et billede af den.

Hvilken Slørhat? (Endnu et billede af den.)
Foto: René Dyrberg Andersen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 10-10-13 kl. 20:08. Emne: Hvilken Slørhat?
Er det korrekt at der er et rødt bælte midt på stokken? - var der ingen birk i nærheden Renë, endelig: hvor fandt du den?

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

René Dyrberg
#3 Kommentar postet d. 10-10-13 kl. 20:17. Emne: Hvilken Slørhat?
Hej Thorbjørn

Der var birk, men de har nok været 30-50 meter væk. Jeg fandt den i Vesterskoven ca. en km fra Aggerholm oppe i nærheden af naturstien. Farven ved basis er lidt lyserødt i det. Stokken er ligesom lagdelt, hvor det skifter mellem hvidt og brunt 2 gange på en spøgelsesagtig måde.

Med venlig hilsen

René

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 10-10-13 kl. 20:26. Emne: Hvilken Slørhat?
Jeg spørger fordi vi sidste år fandt en art med rødt velum under bøg i denne gruppe, i Silkeborg Østerskov, som endnu ikke er blevet endeligt bestemt.

Besvar | Kommentér

René Dyrberg
#5 Kommentar postet d. 10-10-13 kl. 20:31. Emne: Hvilken Slørhat?
Okay, det er interessant. Kan det være en af de helt giftige, eller ligner den mere noget andet. Slørhatte er bestemt ikke dem, jeg er stærk i. Tog den her med i dag, da jeg havde en mistanke om, det kunne være en af de "slemme"!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 10-10-13 kl. 20:35. Emne: Hvilken Slørhat?
Nej det er ikke en af de slemme, det jeg tænker på er en nær slægtning til Cinnoberbæltet Slørhat som gror under bøg

Torbjørn

Besvar | Kommentér

René Dyrberg
#7 Kommentar postet d. 10-10-13 kl. 20:41. Emne: Hvilken Slørhat?
Okay så

Det stiller jeg mig tilfreds med

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator